Paragrafen

Paragraaf Wet Open Overheid (Woo)

Wij richten ons, in de uitvoering van de Wet open overheid (hierna: Woo), op de drie centrale pijlers van de Woo. Deze pijlers zijn: een gezonde informatiehuishouding, passieve openbaarmaking en actieve openbaarmaking. De verdere implementatie van de Woo borduurt voort op de eerder ondernomen initiatieven van 2022, 2023 en 2024. Verder zal er in 2025 een publicatieplatform worden aanbesteed.  Tot op heden is er nog geen definitieve datum waarop actieve openbaarmaking in het kader van de Woo voor decentrale overheden verplicht is. De prognose voor Rijksorganisaties is juni 2025. Er is daarnaast ook nog geen centraal publicatieplatform dat aan de eisen van de Woo kan voldoen, om documenten openbaar te maken. Op dit moment loopt deze aanbesteding nog. De vindplaats voor alle informatie die nu actief onder de Woo openbaar gemaakt wordt is; het Rijksportaal.

Gezonde informatiehuishouding
Om informatie meer toegankelijk te maken voor zowel onze inwoners als de medewerkers hebben we een marktconsultatie uitgevoerd om zo te zien welk publicatieplatform past bij onze wensen. In BOCE-verband zal een publicatieplatform worden aanbesteed. Verder zijn wij bezig met het opzetten van processen rondom e-mailarchivering en gerobotiseerde zoekfuncties, zodat wij langer en gemakkelijker informatie kunnen verzamelen voor een Woo-verzoek.

Passieve openbaarmaking
Het afgelopen jaar hebben we ingezet in nieuwe software De uitkomsten daarvan zijn zeer positief en de arbeidslast van de Woo is zo verlaagt. Daarnaast is er een nieuwe medewerker geworven en is het proces ten aanzien van de passieve openbaarmaking verbeterd. Het komende jaar wordt het nieuwe proces en de resultaten daarvan geëvalueerd. Wel kunnen we kenbaar maken dat wij voor de passieve openbaarmaking over 2024 tussen de 260.000 en 270.000 pagina's bewerkt en openbaar gemaakt hebben.

Actieve Openbaarmaking
Wij zijn aan het voor sorteren op de nieuwe publicatieverplichtingen van tranche 1. Onder deze voorbereidingen vallen nieuwe werkinstructies en instructiesessies bij de teams die straks onderwerpen hebben die gepubliceerd dienen te worden. Tot op heden verstrekken wij enkel de informatie uit deze tranche. Dat zijn raadsbesluiten, vergaderstukken, organisatiegegevens, wetten, verordeningen en besluiten, informatie over de werkwijze van de gemeente Emmen, als bereikbaarheidsgegevens. Het is echter niet eenvoudig om te verifiëren hoeveel documenten openbaar zijn gemaakt. We beschikken niet over applicaties die dit kunnen inventariseren, mede vanwege de verscheidenheid van verschillende documenttypen en de daarbij behorende bijlagen die hieronder kunnen vallen.
Het aantal verzoeken zijn in de onderstaande tabel weergegeven:

Jaartal:

2020

2021

2022

2023

2024

Aantal verzoeken:

44

43

47

264 (74)*

113

Omvangrijke verzoeken**:

2

1

2

5

8


*   188 van de ingediende verzoeken in 2023 waren afkomstig van één enkele belangengroep.
               Hierdoor is 74 aanvragen een reëler aantal van het werkelijke verzoeken

**    Een verzoek is omvangrijk wanneer het meer dan 1.000 pagina's betreft.

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2025 11:38:29 met de export van 10/24/2025 11:30:29