3.3 Water en Kunstwerken
Het beleids- en uitvoeringskader
De onderhoudstoestand van de kunstwerken wordt eens per 2 jaar bepaald aan de hand van NEN-normeringen. Kunstwerken zijn in dit verband bruggen, viaducten en kades. Daarbij wordt een prioritering aangebracht op basis van veiligheid, functionaliteit, duurzaamheid en toonbaarheid. In 2022 én 2024 zijn er inspecties van de onderhoudstoestand van de kunstwerken uitgevoerd.
Deze onderzoeken waren nodig om te bepalen hoe lang deze kunstwerken nog mee kunnen en om mogelijke verlenging van levensduur door onderhoud inzichtelijk te maken. Op basis van het beschikbare geld en risico’s wordt steeds de afweging gemaakt aan welke kunstwerken prioriteit wordt gegeven (assetmanagement). Bij de prioritering is veiligheid het belangrijkst. Uit de inspecties kwam naar voren dat veel kunstwerken in slechte staat verkeerden.
In de kadernota 2024 is daarom het benodigde geld beschikbaar gesteld voor 3 jaren om onderhoud te verrichten aan kunstwerken in slechte staat. In 2025 gaan we de inspecties van het volledige areaal via een aanbesteding op de markt zetten om in 2026 een herijking te laten plaatsvinden. Uit deze nieuwe inzichten, welke uit de inspecties volgen, wordt vervolgens een vertaalslag gemaakt naar de te verwachten kosten voor de werkzaamheden. Zodra deze bekend zijn kan er gekeken worden welk deel hiervan uit het normale onderhoudsbudget gedekt kan worden en voor welk deel aanvullende middelen aangevraagd moeten worden.
Grote projecten en ontwikkelingen
Voor 2024 stonden twee grote projecten gepland, die wegens omstandigheden pas deels of 2025 worden uitgevoerd. Hieronder worden deze projecten beschreven:
Groot onderhoud civiele kunstwerken (voegovergang en hout) - Oosterhof Holman
Dit project omvat 16 kunstwerken die vervangen of onderhouden zullen worden, met een plafondbedrag van €875.000. Dit betekent dat alle 16 kunstwerken binnen dit budget moeten vallen. Als er bij een kunstwerk geld overblijft door nieuwe inzichten of meevallers, kan dit budget worden gebruikt voor een ander kunstwerk waar extra middelen nodig zijn.
Betonreparatie en staalconservering viaducten rondweg Leggedoor
Dit project betreft de volgende drie kunstwerken:
- Viaduct Brinkenhalte (048)
- Viaduct Oranjekanaal (049)
- Viaduct Hondsrugweg (050)
De werkzaamheden omvatten betonherstel, staalconservering, kathodische bescherming van landhoofden en diverse andere taken. De kosten per kunstwerk zijn respectievelijk € 51.000, € 9.000 en € 100.000, met een totale geschatte kostenpost van ongeveer € 160.000. Dit zijn de initieel begrote kosten. We zullen echter proberen kosten te besparen door werkzaamheden te combineren, zoals het gelijktijdig uitvoeren van verschillende taken onder dezelfde verkeersmaatregelen.
Beschikbare financiële middelen
Een groot deel van de extra middelen is ingezet voor het vervangen en onderhouden van houten kunstwerken en voegovergangen. Zoals in het bovenstaande stuk "Grote projecten en ontwikkelingen" wordt verduidelijkt, zijn twee grote projecten deels of volledig doorgeschoven naar het volgende jaar (2025). Deze projecten hebben samen een totale omvang van meer dan één miljoen euro. Dit verklaart waarom niet het volledige budget in 2024 is benut. Door de verschuiving van deze projecten naar het volgende jaar, moet het hiervoor gereserveerde budget in 2025 beschikbaar worden gesteld via een resultaatbestemmingsreserve. Hiermee kunnen we de continuïteit van de onderhoudswerkzaamheden waarborgen en ervoor zorgen dat de kunstwerken in een veilige en functionele staat blijven .
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil |
|---|---|---|---|
Beschikbaar exploitatiebudget | 1.883 | 1.295 | 588 |
Kapitaallasten | 451 | 437 | 14 |
