(bedragen x € 1.000) | Primitieve Begroting | Begroting | Rekening | Verschil |
|---|---|---|---|---|
Lasten | -56.483 | -65.876 | -65.965 | 89 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -6.085 | -7.581 | -8.391 | 810 |
5.5 Cultureel erfgoed | -267 | -319 | -211 | -108 |
7.2 Riolering | -8.430 | -9.107 | -8.887 | -220 |
7.3 Afval | -14.166 | -15.191 | -15.803 | 611 |
7.4 Milieubeheer | -6.054 | -9.702 | -8.857 | -845 |
8.1 Ruimtelijke Ordening | -3.284 | -3.657 | -3.609 | -48 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -8.643 | -9.221 | -8.390 | -831 |
8.3 Wonen en bouwen | -9.555 | -11.097 | -11.818 | 721 |
Baten | 47.363 | 52.969 | 55.015 | -2.046 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 4.041 | 4.404 | 6.035 | -1.631 |
7.2 Riolering | 11.976 | 12.956 | 12.639 | 318 |
7.3 Afval | 17.463 | 18.794 | 19.237 | -443 |
7.4 Milieubeheer | 176 | 2.255 | 2.213 | 42 |
8.1 Ruimtelijke Ordening | 0 | 41 | 168 | -128 |
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 9.776 | 10.568 | 9.493 | 1.075 |
8.3 Wonen en bouwen | 3.932 | 3.951 | 5.229 | -1.278 |
Saldo van baten en lasten | -9.120 | -12.907 | -10.950 | -1.957 |
Stortingen in reserves | -2.896 | -17.788 | -17.666 | -122 |
Onttrekkingen aan reserves | 1.570 | 8.727 | 7.873 | 854 |
Mutaties reserves | -1.326 | -9.061 | -9.793 | 732 |
Totaal Bouwen, Wonen en Milieu | -10.446 | -21.968 | -20.743 | -1.224 |
Hieronder worden voor programma 5 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht .
bedragen x € 1.000
+ = voordeel
- = nadeel
Verschillenanalyse | |
Lasten | |
taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | |
Het nadeel is ontstaan door de inzet van een beheerder bij MFC Schoonebeek € 57.000 en een nadeel op energiekosten van € 77.000. Oorzaak nadeel energiekosten: | -134 |
|---|---|
Het nadeel is ontstaan op energiekosten. Oorzaak nadeel energiekosten:De kosten inzake elektriciteit fluctueren jaarlijks in verband met de veranderende (kale) levertarieven, opslagen van leveranciers, netbeheerkosten vanuit onze netbeheerder en wijzigingen in belastingen. Daarnaast zien we ook een grote variatie in het verbruik. Mede door deze schommelingen en achterstallige facturen over 2022 en 2023 vanuit onze vorige leverancier zijn de kosten hoog uitgevallen. | -30 |
Bij de Berap-II 2024 zijn gelden aangevraagd voor sloop. De sloop van sporthal de Klabbe en OBS de Runde worden in 2025 uitgevoerd. Het budget van € 258.000 middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025’. | 258 |
Gemeente Emmen voert onderhoudswerkzaamheden uit voor gemeente Borger-Odoorn. De lasten worden in rekening gebracht bij gemeente Borger-Odoorn, zie ook baten. | -862 |
Een nadeel op energiekosten van € 82.000 en een nadeel van € 48.000 op de kapitaallasten van het activanummer realisatie Theater. Door een verandering in het rentepercentage verandert ook de annuïteit. | -130 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 88 |
taakveld 5.5 Cultureel erfgoed | |
Een voordeel omdat via een rechtmatig verlopen inkooptraject de opdracht voor het onderzoek naar beeldbepalende bouwwerken medio 2024 is verleend en is deze pas in september gestart. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 85.000. Daarnaast is in 2024 geen beroep ge daan op het budget voor het herontwikkelen van het paasvurenbeleid ( € 25.000). | 108 |
taakveld 7.2 Riolering | |
Een voordeel omdat In 2024 het nieuwe GRP is verwerkt in de begroting. De middelen voor het deze post zijn naar beneden bijgesteld. Echter is er nog minder onderhoud nodig geweest, ongeveer vergelijkbaar met voorgaande jaren. Deze komen ten gunste van de voorziening. In 2025 zal een analyse worden gedaan of de begroting nog verder structureel naar beneden kan worden bijgesteld. | 100 |
Een voordeel omdat In 2024 het nieuwe GRP is verwerkt in de begroting. Er zijn meer middelen beschikbaar voor onderhoud bestaande huisaansluitingen, onderhoud riolering bermen en grondwater. Niet alle werkzaamheden zijn afgerond waardoor er geld blijft staan. Deze komen ten gunste van de voorziening. | 164 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -44 |
taakveld 7.3 Afval | |
Een voordeel omdat het nog niet duidelijk is hoe hoog de vergoeding vanuit het afvalfonds voor zwerfafval zal zijn voor 2024 is ook iets voorzichtig omgegaan met de lasten kant. Zie ook baten. | 71 |
Een nadeel op de kosten voor de afgekeurde PMD-inzameling die zijn fors hoger dan over 2023 en komen uit op € 348.000. De afkeurkosten zijn afhankelijk van de keuring van het ingezamelde PMD en het scheidingsgedrag van de inwoners. De afkeurkosten fluctueren daarom sterk. Het nadeel heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat de kosten worden gedekt vanuit de voorziening afvalstoffenheffing. | -348 |
Een nadeel op de afrekening van PO Area over 2023die is € 108.000 hoger uitgevallen dan wat is meegenomen bij de jaarrekening 2023. Het verschil leidt tot een nadeel van € 108.000 in 2024. De grootste afwijkingen t.o.v. de prognose zitten op containerbeheer (€ 109.000 nadeel door nieuwe contract minicontainers), inzameling PMD (€ 66.000 nadeel, door hogere afkeur), kosten milieustraat (€ 76.000 voordeel) en inzameling GFT (€ 79.000 voordeel). Het nadeel heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat de kosten worden gedekt vanuit de afvalstoffenheffing. | -108 |
Een nadeel omdat bij Berap-II 2024 een onttrekking uit de voorziening afvalstoffenheffing van € 2.349.000 is verwerkt. Op basis van de gerealiseerde cijfers uit de rondrekening voor kostendekkendheid van de heffing blijkt een onttrekking van € 1.904.000 benodigd. Dit leidt tot een nadeel van € 445.000 doordat er minder uit de voorziening onttrokken wordt dan begroot. Voornaamste verklaring voor de afwijking zit in de hogere afkeurkosten PMD, lagere veegkosten en hogere variabele heffingsopbrengsten. | -445 |
Aan zowel de lasten- als batenkant staat een bedrag van € 197.000 begroot, wat tegen elkaar wegvalt. Dit wordt niet gebruikt. Per saldo is het effect nihil, enkel wanneer de baten en lasten apart weergeven worden leidt dit tot respectievelijk een nadeel van € 197.000 en een voordeel van € 197.000. | 197 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 22 |
taakveld 7.4 Milieubeheer | |
Een voordeel op de lasten met betrekking tot de wijkuitvoeringsplannen voor energietransitie worden verhaald op de CDOKE gelden (capaciteit decentrale overheden klimaat en energie) (zie baten). | 187 |
Een nadeel omdat vastgesteld is dat een deel van de in voorgaande jaren gemaakte plankosten van het voorbereidingskrediet "Structuurvisie windenergie" niet verhaald kunnen worden op de ontwikkelaars en dat deze ten laste komen van Windenergie. | -150 |
Een nadeel omdat bij het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet middelen beschikbaar zijn gesteld voor windparken in de gemeente Emmen. De uitgaven worden gedekt door met ontwikkelaars op te stellen exploitatieovereenkomsten (zie baten). | -137 |
Het voordeel van het dossier bodemdaling wordt verklaard doordat er door inwoners vrijwel geen gebruik is gemaakt van de subsidieregeling Funderingsonderzoek Bodemdaling. Daarnaast is er door inwoners geen gebruik gemaakt van de inzet van het fonds Duurzaam Funderingsherstel. Dit fonds is beschikbaar voor inwoners bij het herstel van funderingsschade. In het kader van een garantstelling zijn er vanuit de gemeente middelen gereserveerd. Tot slot is er in 2024 geen uitvoering gegeven aan nader onderzoek naar het functioneren van diepere grondwaterpeilen in het gebied dat gevoelig is voor bodemdaling. Over de onderzoeksaanpak is geen overeenstemming bereikt met andere betrokken overheden. Naar verwachting zal dit deel van het budget in 2025 wel worden ingezet voor het nadere onderzoek. We stellen voor om dit deel van het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025 mee te nemen. | 466 |
Een nadeel omdat het saldo van aanpak Energiearmoede valt weg tegen baten. | -67 |
Een voordeel omdat het jaarplan bodem bestaat uit diverse bodemprojecten die worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst. Een deel van de projecten zijn afgerond tegen lagere kosten dan verwacht. Andere projecten hebben minder voortgang geboekt dan verwacht waardoor de kosten niet volledig zijn gemaakt in 2024, daarnaast zit er ook een stelpost in het jaarplan bodem 2024 waarop geen aanspraak is gedaan. De afronding van de nog niet voltooide projecten zijn meegenomen in het jaarplan bodem 2025. | 355 |
Een voordeel door de vrijval balanspost uit het verleden van € 114.000 eenmalig. Vervolgens zijn hier aantal archeologie onderzoeken uit betaald € 30.000. | 84 |
Een voordeel omdat er zijn geen grootschalig onderzoeken meer gedaan in het kader van de waterinjectie Schoonebeek. Zowel in het kader van de vergunning verlening als onze adviezen aan het Ministerie van KGG (voorheen EZK) waren geen onderzoeken meer noodzakelijk. | 92 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 15 |
taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening | |
Voordeel op het "terugverdienen" van medewerkers ROW uit grondexploitaties/investeringen. Het voordeel ontstaat, doordat meer productieve uren op grondexploitaties/investeringen zijn verantwoord dan de gesteld norm productieve uren 2024. Daarnaast is er een hogere dekking van de loonsom uit algemene dienst. | 91 |
Een voordeel op het budget t.b.v. het omgevingsplan. Bij Berap-II 2024 is een onttrekking aan de reserve Omgevingswet begroot ad € 270.000. Nu blijkt dat dit bedrag niet geheel benodigd is en ontstaat er een voordeel van € 36.000 (zie ook nadeel onttrekking reserve). | 36 |
Een nadeel op dekking project gelden inzet medewerkers, zie baten. | -123 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 44 |
taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | |
Het voordeel is ontstaan door vacatureruimte en doordat er meer uren zijn geschreven op investeringen dan is begroot. | 266 |
Een nadeel omdat door de grote hoeveelheid aan externe initiatieven voor ontwikkeling woningbouw aanzienlijk meer inzet van de gemeentelijke organisatie is geweest dan begroot. | -91 |
Nadelig resultaat behaald op een aantal facilitaire projecten, met name Gruunkampen II te Weerdinge en woningbouw aan de Schoorstraat te Klazienaveen. | -66 |
Een voordeel omdat minder uitgaven voor realisatie grondexploitaties woningbouw en bedrijventerreinen zijn gedaan dan geraamd in de herzieningen grondexploitaties die opgesteld zijn bij jaarrekening 2023. Nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf grondbeleid | 830 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -108 |
taakveld 8.3 Wonen en bouwen | |
Een voordeel omdat bij Berap-II 2024 is € 120.000 uit de reserves m.b.t. woonwagens onttrokken voor vervanging van daken bij bergingen op het woonwagencentra. Hiervan is in 2024 slechts € 23.000 gebruikt. Daarnaast is € 245.000 uit dezelfde reserves onttrokken voor advieskosten uitbreiding woonwagencentra. Hiervan is in 2024 € 232.000 ingezet. Per saldo ontstaat een voordeel van € 110.000. (zie ook nadeel onttrekking reserves). | 110 |
Een voordeel op het budget ten behoeve van de omgevingsvisie. Middels een raadsbesluit is een onttrekking aan de reserve Omgevingswet begroot. De dekking voor de kosten van de omgevingsvisie werden echter al gedekt uit het reguliere budget (rijksmiddelen en beschikbare exploitatiegelden). Om die reden is de dekking vanuit de reserve Omgevingswet niet benodigd en dus ook niet werkelijk onttrokken (zie ook nadeel onttrekking reserve). | 290 |
Het saldo van resultaten op exploitatiebudgetten in relatie tot. de Omgevingswet. Conform besluit worden deze middelen gestort in de reserve Omgevingswet. Per saldo resulteert dit een voordeel van € 56.000 (zie ook nadeel stortingen). | 56 |
Een nadeel vanwege de uitgaven met betrekking tot de subsidieregeling Volkshuisvestingsfonds. Deze worden voor 70% gedekt door het rijk en voor 30% door de deelnemende gemeenten, waaronder Emmen (zie ook voordeel baten). | -1.233 |
Het voordeel is ontstaan, doordat de landelijke overheid meer middelen beschikbaar heeft gesteld in 2024. Deze extra middelen zullen in 2025 echter pas worden ingezet. Het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025. Daarnaast is de huidige (nieuwe) inrichting van het proces verbeterd. | 136 |
Tijdens een van handhavingsacties is een rommelerf opgeruimd. Daarnaast zijn de opbrengsten van het afgevoerde staal hoger dan verwacht. | 70 |
2024 was een dynamisch en onrustig jaar. Zo was er een grootschalig incident rondom Weiteveen, speelde Koningsdag zich in onze gemeente af, waren er veel kleine incidenten, maar speelden ook veel langlopende dossiers. Inwerkingtreding Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) en andere wetten zoals de Wet goed verhuurderschap. Dit heeft veel inzet gevraagd van onder andere (ingehuurde) juristen met specialistische kennis bij de afhandeling van bijtincidenten en inbeslagname van honden, het opruimen van rommelerven en het verhalen van de kosten van het wegslepen van auto's rondom Koningsdag. | -269 |
Er is twee jaar geleden een bestuurlijke prioritering aangebracht om minder aandacht te besteden aan de uitvoering van de vastgestelde woonleefbaarheidsvisies. Dit heeft nog steeds invloed op de keuzes die gemaakt worden in de werkzaamheden. Aanvullend zijn er capaciteitstekorten. Er zijn afgelopen jaar twee vacatures uitgezet, maar beide niet ingevuld. Hierdoor was er de noodzaak om werkzaamheden te prioriteren. Voorgaande leidt tot het ontstane voordeel. | 123 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | -4 |
Baten | |
taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | |
Meer inkomsten door afrekening servicekosten. | 51 |
In 2024 is geconstateerd dat er nog nota's verstuurd moesten worden over de jaren 2022 en 2023. Deze achterstallige nota's zijn in 2024 alsnog verstuurd. | 353 |
Meer inkomsten door afrekening energielasten € 82.000 en doorbelasting van groot onderhoud Wildlands € 113.000. | 195 |
Gemeente Emmen voert onderhoudswerkzaamheden uit voor gemeente Borger-Odoorn. De lasten worden in rekening gebracht bij gemeente Borger-Odoorn, zie ook lasten. Gemeente Emmen mag een vast bedrag aan beheerskosten in rekening brengen bij gemeente Borger-Odoorn. Deze zijn hoger dan de werkelijk gemaakt kosten. | 981 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 51 |
taakveld 7.2 Riolering | |
Een nadeel omdat de mutatie voorziening riool wordt bepaald op basis van een kostendekkendheidsberekening. Zijn de kosten hoger dan de baten dan onttrekken we het verschil aan de voorziening en zijn de kosten lager dan de baten dan storten we het verschil in de voorziening. Op begrotingsbasis wordt uitgegaan van een gemiddeld investeringsbedrag op basis van het GRP. Compensabele BTW over dit investeringsbedrag mogen wij hierbij toerekenen aan onze kosten. | -360 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 42 |
taakveld 7.3 Afval | |
Een voordeel omdat er zijn meer aanbiedingen van restafval geweest dan begroot. De opbrengsten vastrecht zijn vrijwel gelijk aan de begrote opbrengsten, het variabele gedeelte heeft een hogere opbrengst. Het voordeel heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat de baten onderdeel zijn van het gesloten systeem van de afvalstoffenheffing. | 443 |
Een nadeel omdat er eind 2024 een vergoeding zou komen vanuit het afvalfonds voor zwerfafval. Deze vergoeding komt vanuit de SUP (Single Use Plastics) producenten. Echter is hier in 2024 veel discussie over geweest tussen de verschillende SUP producenten. Daardoor is deze vergoeding niet uitgekeerd in 2024. Voor 2024 is een vordering opgenomen van €75.000. Deze is laag aangehouden vanwege de onwetendheid met betrekking tot de vergoeding die naar verwachting in 2025 binnenkomt. Hier mist het zwerfafval nog inkomsten echter zijn er minder kosten gemaakt dan verwacht. | -70 |
Voordeel op de inkomsten verkregen uit de verwerking van PMD. Bij Berap-II 2024 is de begrote inkomst al met € 100.000 omhoog bijgesteld. De werkelijke vergoeding valt alsnog € 208.000 hoger uit als begroot. Het voordeel heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat de baten onderdeel zijn van het gesloten systeem van de afvalstoffenheffing. | 208 |
Een nadeel omdat zowel de lasten- als batenkant staat een bedrag van € 197.000 begroot, wat tegen elkaar wegvalt. Dit wordt niet gebruikt. Per saldo is het effect nihil, enkel wanneer de baten en lasten apart weergeven worden leidt dit tot respectievelijk een nadeel van € 197.000 en een voordeel van € 197.000. | -197 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 59 |
taakveld 7.4 Milieubeheer | |
Een nadeel omdat de uitgaven met betrekking tot de wijkuitvoeringsplannen worden gedekt door de beschikbare CDOKE gelden. (capaciteit decentrale overheden klimaat en energie) | -187 |
Een voordeel omdat bij het verstrekken van een voorbereidingskrediet, middelen beschikbaar zijn gesteld voor windparken in de gemeente Emmen. De uitgaven worden gedekt door met ontwikkelaars op te stellen exploitatieovereenkomsten (zie lasten). | 137 |
Een voordeel omdat het saldo van aanpak Energiearmoede valt weg tegen lasten | 67 |
Een nadeel omdat het jaarplan bodem voor een gedeelte wordt gedekt uit SPUK-gelden. Het nadeel wordt veroorzaakt omdat nog niet alle SPUK gelden zijn ontvangen. | -158 |
Een voordeel omdat er verrekeningen met Gemeente Coevorden en Provincie Drenthe zijn geweest die nog betrekking hadden op het jaar 2023 in het kader van het NAM dossier (waterinjectie) | 99 |
taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening | |
Een voordeel op dekking project gelden inzet medewerkers, zie lasten. | 69 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 59 |
taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | |
Een voordeel omdat de begroting is gebaseerd op cijfers vanuit een oud systeem die niet meer gebruikt wordt en sluit daarmee niet aan mee de werkelijke cijfers | 72 |
Een voordeel omdat niet alle te verhalen en nog te verhalen kosten voor facilitaire projecten zijn opgenomen in de begroting, met name voor het project woningbouw Bosrand Emmerrmeer. | 75 |
Een nadeel vanwege een minder positief resultaat op grondexploitaties dan begroot. Nadere toelichting in paragraaf grondbeleid | -412 |
Een nadeel vanwege minder baten op bouwgrondexploitaties als gevolg van lagere uitgaven op projecten (zie lasten) | -830 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 20 |
taakveld 8.3 Wonen en bouwen | |
Een voordeel door de verkoop van woonwagens. Dit voordeel is, conform besluit, gestort in de reserves m.b.t. woonwagens (zie ook nadeel storting reserves). | 234 |
Een voordeel door inkomsten vanuit het Rijk en deelnemende gemeentes met betrekking tot de subsidieregeling Volkshuisvestingsfonds (zie ook nadeel lasten). | 1.133 |
Een nadeel in de baten van de leges wordt veroorzaakt door het lagere aantal aanvragen van vergunningen dan waar bij de begroting mee gerekend is. | -135 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 46 |
Reservemutaties | |
taakveld 7.4 Milieubeheer | |
Een nadeel omdat de reserve bodemsanering de primaire dekkingsbron was voor de jaarplannen bodem en werd gevoed met doeluitkeringen in het gemeentefonds. Het rijk is van deze doeluitkeringen overgestapt op specifieke uitkeringen (SPUKs). Daarom wordt in eerste plaats het budget benut van de SPUKs en wordt aanvullende bekostiging gevonden in de reserve bodemsanering.Gezien de kosten volledig worden gedekt uit de SPUKS is budget uit de reserve niet noodzakelijk. | -340 |
Een nadeel omdat er door de inwoners nog weinig gebruik wordt gemaakt van de subsidieregeling fundereringsonderzoek bodemdaling. Ook is er nog geen gebruik gemaakt van het fonds duurzaam funderingsherstel. Dit fonds is beschikbaar voor inwoners bij het herstel van funderingsschade. Tevens is er dit jaar nog geen aanvullend onderzoek geweest. Hier was geen overeenstemming over met andere betrokken overheden. Naar verwachting gebeurt dit in 2025 | -100 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -13 |
taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -36 |
taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | |
Een voordeel op de storting door een minder positief resultaat op grondexploitaties dan begroot. Nadere toelichting in paragraaf grondbeleid. | 412 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -10 |
taakveld 8.3 Wonen en bouwen | |
Een nadeel door de storting, conform besluit, in de reserves m.b.t. woonwagens. Dit i.v.m. de verkoop van woonwagens (zie ook voordeel baten). | -234 |
Nadeel door stortingen van de resultaten op exploitatiebudgetten i.r.t. de Omgevingswet. Conform besluit worden deze middelen gestort in de reserve Omgevingswet. Per saldo resulteert dit in een nadeel van € 64.000. (zie ook voordeel lasten). | -56 |
Door het niet volledig onttrekken van de middelen t.b.v. de woonwagens. Bij Berap-II 2024 is € 120.000 beschikbaar gesteld uit de reserves m.b.t. woonwagens voor vervanging van daken bij bergingen op de woonwagencentra. Hiervan is in 2024 slechts € 23.000 ingezet. Daarnaast is € 245.000 uit dezelfde reserves beschikbaar gesteld voor advieskosten uitbreiding woonwagencentra. Hierin is in 2024 € 23.000 ingezet. Per saldo ontstaat een nadeel van € 110.000 (zie ook voordeel lasten). | -110 |
Nadeel door het niet onttrekken van de middelen t.b.v. de omgevingsvisie uit de reserve Omgevingswet. Middels een raadsbesluit is een onttrekking aan de reserve Omgevingswet begroot. De dekking voor de kosten van de omgevingsvisie werden echter al gedekt uit het reguliere budget (rijksmiddelen en beschikbare exploitatiegelden). Om die reden is de dekking vanuit de reserve Omgevingswet niet benodigd en dus ook niet werkelijk onttrokken (zie ook voordeel lasten). | -290 |
Een onttrekking van het tekort (saldo lasten en baten) op de cofinanciering Volkshuisvestingsfonds, deel gemeente Emmen (zie ook nadeel lasten en voordeel baten). | 100 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -55 |
