Bijlage B Financiële analyses

Financiële verschillenanalyse per programma

(bedragen x € 1.000)

Primitieve Begroting

Begroting

Rekening

Verschil

Lasten

-56.483

-65.876

-65.965

89

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

-6.085

-7.581

-8.391

810

5.5 Cultureel erfgoed

-267

-319

-211

-108

7.2 Riolering

-8.430

-9.107

-8.887

-220

7.3 Afval

-14.166

-15.191

-15.803

611

7.4 Milieubeheer

-6.054

-9.702

-8.857

-845

8.1 Ruimtelijke Ordening

-3.284

-3.657

-3.609

-48

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

-8.643

-9.221

-8.390

-831

8.3 Wonen en bouwen

-9.555

-11.097

-11.818

721

Baten

47.363

52.969

55.015

-2.046

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

4.041

4.404

6.035

-1.631

7.2 Riolering

11.976

12.956

12.639

318

7.3 Afval

17.463

18.794

19.237

-443

7.4 Milieubeheer

176

2.255

2.213

42

8.1 Ruimtelijke Ordening

0

41

168

-128

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

9.776

10.568

9.493

1.075

8.3 Wonen en bouwen

3.932

3.951

5.229

-1.278

Saldo van baten en lasten

-9.120

-12.907

-10.950

-1.957

Stortingen in reserves

-2.896

-17.788

-17.666

-122

Onttrekkingen aan reserves

1.570

8.727

7.873

854

Mutaties reserves

-1.326

-9.061

-9.793

732

Totaal Bouwen, Wonen en Milieu

-10.446

-21.968

-20.743

-1.224

Hieronder worden voor programma 5 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht .

bedragen x € 1.000    
+ = voordeel  
- = nadeel

Verschillenanalyse

Lasten

taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Het nadeel is ontstaan door de inzet van een beheerder bij MFC Schoonebeek € 57.000 en een nadeel op energiekosten van € 77.000. Oorzaak nadeel energiekosten:
De kosten inzake elektriciteit fluctueren jaarlijks in verband met de veranderende (kale) levertarieven, opslagen van leveranciers, netbeheerkosten vanuit onze netbeheerder en wijzigingen in belastingen. Daarnaast zien we ook een grote variatie in het verbruik. Mede door deze schommelingen en achterstallige facturen over 2022 en 2023 vanuit onze vorige leverancier zijn de kosten hoog uitgevallen.
Het gaat gemeente breed om een tekort van € 1.6 miljoen.

-134

Het nadeel is ontstaan op energiekosten. Oorzaak nadeel energiekosten:De kosten inzake elektriciteit fluctueren jaarlijks in verband met de veranderende (kale) levertarieven, opslagen van leveranciers, netbeheerkosten vanuit onze netbeheerder en wijzigingen in belastingen. Daarnaast zien we ook een grote variatie in het verbruik. Mede door deze schommelingen en achterstallige facturen over 2022 en 2023 vanuit onze vorige leverancier zijn de kosten hoog uitgevallen.

-30

Bij de Berap-II 2024 zijn gelden aangevraagd voor sloop. De sloop van sporthal de Klabbe en OBS de Runde worden in 2025 uitgevoerd. Het budget van € 258.000 middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025’.

258

Gemeente Emmen voert onderhoudswerkzaamheden uit voor gemeente Borger-Odoorn. De lasten worden in rekening gebracht bij gemeente Borger-Odoorn, zie ook baten.

-862

Een nadeel op energiekosten van € 82.000 en een nadeel van € 48.000 op de kapitaallasten van het activanummer realisatie Theater. Door een verandering in het rentepercentage verandert ook de annuïteit.
Oorzaak nadeel energiekosten:
De kosten inzake elektriciteit fluctueren jaarlijks in verband met de veranderende (kale) levertarieven, opslagen van leveranciers, netbeheerkosten vanuit onze netbeheerder en wijzigingen in belastingen. Daarnaast zien we ook een grote variatie in het verbruik. Mede door deze schommelingen en achterstallige facturen over 2022 en 2023 vanuit onze vorige leverancier zijn de kosten hoog uitgevallen

-130

Diverse kleine verschillen per saldo

88

taakveld 5.5 Cultureel erfgoed

Een voordeel omdat via een rechtmatig verlopen inkooptraject  de opdracht voor het onderzoek naar beeldbepalende bouwwerken medio 2024 is verleend  en is deze pas in september gestart. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 85.000. Daarnaast is in 2024 geen beroep ge daan op het budget voor het herontwikkelen van het paasvurenbeleid ( € 25.000).
Doordat het onderzoek naar beeldbepalende bouwwerken in 2025 doorgaat, wordt voorgesteld om het resterende budget middels resultaatbestemming mee te nemen en te betrekken bij Berap-I 2025.

108

taakveld 7.2 Riolering

Een voordeel omdat In 2024 het nieuwe GRP is verwerkt in de begroting. De middelen voor het deze post zijn naar beneden bijgesteld. Echter is er nog minder onderhoud nodig geweest, ongeveer vergelijkbaar met voorgaande jaren. Deze komen ten gunste van de voorziening. In 2025 zal een analyse worden gedaan of de begroting nog verder structureel naar beneden kan worden bijgesteld.

100

Een voordeel omdat In 2024  het nieuwe GRP is verwerkt in de begroting. Er zijn meer middelen beschikbaar voor onderhoud bestaande huisaansluitingen, onderhoud riolering bermen en grondwater. Niet alle werkzaamheden zijn afgerond waardoor er geld blijft staan. Deze komen ten gunste van de voorziening.

164

Diverse kleine verschillen per saldo

-44

taakveld 7.3 Afval

Een voordeel omdat het nog niet duidelijk is hoe hoog de vergoeding vanuit het afvalfonds voor zwerfafval zal zijn voor 2024 is ook iets voorzichtig omgegaan met de lasten kant. Zie ook  baten.

71

Een nadeel op de kosten voor de afgekeurde PMD-inzameling die zijn fors hoger dan over 2023 en komen uit op € 348.000. De afkeurkosten zijn afhankelijk van de keuring van het ingezamelde PMD en het scheidingsgedrag van de inwoners. De afkeurkosten fluctueren daarom sterk. Het nadeel heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat de kosten worden gedekt vanuit de voorziening afvalstoffenheffing.

-348

Een nadeel op de afrekening van PO Area over 2023die is € 108.000 hoger uitgevallen dan wat is meegenomen bij de jaarrekening 2023. Het verschil leidt tot een nadeel van € 108.000 in 2024. De grootste afwijkingen t.o.v. de prognose zitten op containerbeheer (€ 109.000 nadeel door nieuwe contract minicontainers), inzameling PMD (€ 66.000 nadeel, door hogere afkeur), kosten milieustraat (€ 76.000 voordeel) en inzameling GFT (€ 79.000 voordeel). Het nadeel heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat de kosten worden gedekt vanuit de afvalstoffenheffing.

-108

Een nadeel omdat bij Berap-II 2024 een onttrekking uit de voorziening afvalstoffenheffing van € 2.349.000 is verwerkt. Op basis van de gerealiseerde cijfers uit de rondrekening voor kostendekkendheid van de heffing blijkt een onttrekking van € 1.904.000 benodigd. Dit leidt tot een nadeel van € 445.000 doordat er minder uit de voorziening onttrokken wordt dan begroot. Voornaamste verklaring voor de afwijking zit in de hogere afkeurkosten PMD, lagere veegkosten en hogere variabele heffingsopbrengsten.

-445

Aan zowel de lasten- als batenkant staat een bedrag van € 197.000 begroot, wat tegen elkaar wegvalt. Dit wordt niet gebruikt. Per saldo is het effect nihil, enkel wanneer de baten en lasten apart weergeven worden leidt dit tot respectievelijk een nadeel van € 197.000 en een voordeel van € 197.000.

197

Diverse kleine verschillen per saldo

22

taakveld 7.4 Milieubeheer

Een voordeel op de lasten met betrekking tot de wijkuitvoeringsplannen voor energietransitie worden verhaald op de CDOKE gelden (capaciteit decentrale overheden klimaat en energie) (zie baten).
De wijkuitvoeringsplannen hebben vertraging opgelopen. De lasten worden in de komende jaren gemaakt. Het is de bedoeling dat voor elke wijk/dorp een wijkuitvoeringsplan wordt gemaakt.

187

Een nadeel omdat vastgesteld is dat een deel van de in voorgaande jaren gemaakte plankosten van het voorbereidingskrediet "Structuurvisie windenergie"  niet verhaald kunnen worden op de ontwikkelaars en dat deze ten laste komen van Windenergie.   

-150

Een nadeel omdat bij het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet middelen beschikbaar zijn gesteld voor windparken in de gemeente Emmen. De uitgaven worden gedekt door met ontwikkelaars op te stellen exploitatieovereenkomsten (zie baten).

-137

Het voordeel van het dossier bodemdaling wordt verklaard doordat er door inwoners vrijwel geen gebruik is gemaakt van de subsidieregeling Funderingsonderzoek Bodemdaling. Daarnaast is er door inwoners geen gebruik gemaakt van de inzet van het fonds Duurzaam Funderingsherstel. Dit fonds is beschikbaar voor inwoners bij het herstel van funderingsschade. In het kader van een garantstelling zijn er vanuit de gemeente middelen gereserveerd. Tot slot is er in 2024 geen uitvoering gegeven aan nader onderzoek naar het functioneren van diepere grondwaterpeilen in het gebied dat gevoelig is voor bodemdaling. Over de onderzoeksaanpak is geen overeenstemming bereikt met andere betrokken overheden. Naar verwachting zal dit deel van het budget in 2025 wel worden ingezet voor het nadere onderzoek. We stellen voor om dit deel van het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025 mee te nemen.

466

Een nadeel omdat het saldo van aanpak Energiearmoede valt weg tegen baten.

-67

Een voordeel omdat het jaarplan bodem bestaat uit diverse bodemprojecten die worden uitgevoerd door de Omgevingsdienst. Een deel van de projecten zijn afgerond tegen lagere kosten dan verwacht. Andere projecten hebben minder voortgang geboekt dan verwacht waardoor de kosten niet volledig zijn gemaakt in 2024, daarnaast zit er ook een stelpost in het jaarplan bodem 2024 waarop geen aanspraak is gedaan. De afronding van de nog niet voltooide projecten zijn meegenomen in het jaarplan bodem 2025.

355

Een voordeel door de vrijval balanspost uit het verleden van € 114.000 eenmalig. Vervolgens zijn hier aantal archeologie onderzoeken uit betaald € 30.000.

84

Een voordeel omdat er zijn geen grootschalig onderzoeken meer gedaan in het kader van de waterinjectie Schoonebeek. Zowel in het kader van de vergunning verlening als onze adviezen aan het Ministerie van KGG (voorheen EZK) waren geen onderzoeken meer noodzakelijk.

92

Diverse kleine verschillen per saldo

15

taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening

Voordeel op het "terugverdienen" van medewerkers ROW uit grondexploitaties/investeringen. Het voordeel ontstaat, doordat meer productieve uren op grondexploitaties/investeringen zijn verantwoord dan de gesteld norm productieve uren 2024. Daarnaast is er een hogere dekking van de loonsom uit algemene dienst.

91

Een voordeel op het budget t.b.v. het omgevingsplan. Bij Berap-II 2024 is een onttrekking aan de reserve Omgevingswet begroot ad € 270.000. Nu blijkt dat dit bedrag niet geheel benodigd is en ontstaat er een voordeel van € 36.000 (zie ook nadeel onttrekking reserve).

36

Een nadeel op dekking project gelden inzet medewerkers, zie baten.

-123

Diverse kleine verschillen per saldo

44

taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

Het voordeel is ontstaan door vacatureruimte en doordat er meer uren zijn geschreven op investeringen dan is begroot.

266

Een nadeel omdat door de grote hoeveelheid aan externe initiatieven voor ontwikkeling woningbouw aanzienlijk meer inzet van de gemeentelijke organisatie is geweest dan begroot.

-91

Nadelig resultaat behaald op een aantal facilitaire projecten, met name Gruunkampen II te Weerdinge en woningbouw aan de Schoorstraat te Klazienaveen.

-66

Een voordeel omdat minder uitgaven voor realisatie grondexploitaties woningbouw en bedrijventerreinen zijn gedaan dan geraamd in de herzieningen grondexploitaties die opgesteld zijn bij jaarrekening 2023. Nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf grondbeleid

830

Diverse kleine verschillen per saldo

-108

taakveld 8.3 Wonen en bouwen

Een voordeel omdat bij Berap-II 2024 is € 120.000 uit de reserves m.b.t. woonwagens onttrokken voor vervanging van daken bij bergingen op het woonwagencentra. Hiervan is in 2024 slechts € 23.000 gebruikt. Daarnaast is € 245.000 uit dezelfde reserves onttrokken voor advieskosten uitbreiding woonwagencentra. Hiervan is in 2024 € 232.000 ingezet. Per saldo ontstaat een voordeel van € 110.000. (zie ook nadeel onttrekking reserves).

110

Een voordeel op het budget ten behoeve van de omgevingsvisie. Middels een raadsbesluit is een onttrekking aan de reserve Omgevingswet begroot. De dekking voor de kosten van de omgevingsvisie werden echter al gedekt uit het reguliere budget (rijksmiddelen en beschikbare exploitatiegelden). Om die reden is de dekking vanuit de reserve Omgevingswet niet benodigd en dus ook niet werkelijk onttrokken (zie ook nadeel onttrekking reserve).

290

Het saldo van resultaten op exploitatiebudgetten in relatie tot. de Omgevingswet. Conform besluit worden deze middelen gestort in de reserve Omgevingswet. Per saldo resulteert dit een voordeel van € 56.000 (zie ook nadeel stortingen).

56

Een nadeel vanwege de uitgaven met betrekking tot de subsidieregeling Volkshuisvestingsfonds. Deze worden voor 70% gedekt door het rijk en voor 30% door de deelnemende gemeenten, waaronder Emmen (zie ook voordeel baten).
Op basis van de werkelijke uitgaven ten opzichte van de werkelijke baten is voor de Emmense cofinanciering meer nodig. Het tekort van € 100.000 is dan ook, conform besluit, onttrokken aan de reserve volkshuisvestingsfonds (zie voordeel onttrekking reserve).

-1.233

Het voordeel is ontstaan, doordat de landelijke overheid  meer middelen beschikbaar heeft gesteld in 2024. Deze extra middelen zullen in 2025 echter pas worden ingezet. Het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025. Daarnaast is de huidige (nieuwe) inrichting van het proces verbeterd.

136

Tijdens een van handhavingsacties is een rommelerf opgeruimd. Daarnaast zijn de opbrengsten van het afgevoerde staal hoger dan verwacht.

70

2024 was een dynamisch en onrustig jaar. Zo was er een grootschalig incident rondom Weiteveen, speelde Koningsdag zich in onze gemeente af, waren er veel kleine incidenten, maar speelden ook veel langlopende dossiers. Inwerkingtreding Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) en andere wetten zoals de Wet goed verhuurderschap. Dit heeft veel inzet gevraagd van onder andere (ingehuurde) juristen met specialistische kennis bij de afhandeling van bijtincidenten en inbeslagname van honden, het opruimen van rommelerven en het verhalen van de kosten van het wegslepen van auto's rondom Koningsdag.
Voor de uitvoering van de Wkb is een kwartiermaker ingehuurd die zich ook nog heeft beziggehouden met de implementatie en uitvoering van de Wet goed verhuurderschap.

-269

Er is twee jaar geleden een bestuurlijke prioritering aangebracht om minder aandacht te besteden aan de uitvoering van de vastgestelde woonleefbaarheidsvisies. Dit heeft nog steeds invloed op de keuzes die gemaakt worden in de werkzaamheden. Aanvullend zijn er capaciteitstekorten. Er zijn afgelopen jaar twee vacatures uitgezet, maar beide niet ingevuld. Hierdoor was er de noodzaak om werkzaamheden te prioriteren. Voorgaande leidt tot het ontstane voordeel.  

123

Diverse kleine verschillen per saldo.

-4

Baten

taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Meer inkomsten door afrekening servicekosten.

51

In 2024 is geconstateerd dat er nog nota's verstuurd moesten worden over de jaren 2022 en 2023. Deze achterstallige nota's zijn in 2024 alsnog verstuurd.

353

Meer inkomsten door afrekening energielasten € 82.000 en doorbelasting van groot onderhoud Wildlands € 113.000.

195

Gemeente Emmen voert onderhoudswerkzaamheden uit voor gemeente Borger-Odoorn. De lasten worden in rekening gebracht bij gemeente Borger-Odoorn, zie ook lasten. Gemeente Emmen mag een vast bedrag aan beheerskosten in rekening brengen bij gemeente Borger-Odoorn. Deze zijn hoger dan de werkelijk gemaakt kosten.

981

Diverse kleine verschillen per saldo.

51

taakveld 7.2 Riolering

Een nadeel omdat de mutatie voorziening riool wordt bepaald op basis van een kostendekkendheidsberekening. Zijn de kosten hoger dan de baten dan onttrekken we het verschil aan de voorziening en zijn de kosten lager dan de baten dan storten we het verschil in de voorziening. Op begrotingsbasis wordt uitgegaan van een gemiddeld investeringsbedrag op basis van het GRP. Compensabele BTW over dit investeringsbedrag mogen wij hierbij toerekenen aan onze kosten.
In 2024 is in de exploitatie een nadeel op de posten die betrekking hebben op riolering, de toegerekende extra comptabele kosten zijn hoger dan het voordeel in de exploitatie waardoor er per saldo een onttrekking plaatsvindt op de voorziening.

-360

Diverse kleine verschillen per saldo

42

taakveld 7.3 Afval

Een voordeel omdat er zijn meer aanbiedingen van restafval geweest dan begroot. De opbrengsten vastrecht zijn vrijwel gelijk aan de begrote opbrengsten, het variabele gedeelte heeft een hogere opbrengst. Het voordeel heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat de baten onderdeel zijn van het gesloten systeem van de afvalstoffenheffing.

443

Een nadeel omdat er eind 2024  een vergoeding zou komen vanuit het afvalfonds voor zwerfafval. Deze vergoeding komt vanuit de SUP (Single Use Plastics) producenten. Echter is hier in 2024 veel discussie over geweest tussen de verschillende SUP producenten. Daardoor is deze vergoeding niet uitgekeerd in 2024. Voor 2024 is een vordering opgenomen van €75.000. Deze is laag aangehouden vanwege de onwetendheid met betrekking tot de vergoeding die naar verwachting in 2025 binnenkomt. Hier mist het zwerfafval nog inkomsten echter zijn er minder kosten gemaakt dan verwacht.

-70

Voordeel op de inkomsten verkregen uit de verwerking van PMD. Bij Berap-II 2024 is de begrote inkomst al met € 100.000 omhoog bijgesteld. De werkelijke vergoeding valt alsnog € 208.000 hoger uit als begroot. Het voordeel heeft geen effect op het jaarrekeningresultaat omdat de baten onderdeel zijn van het gesloten systeem van de afvalstoffenheffing.

208

Een nadeel omdat zowel de lasten- als batenkant staat een bedrag van € 197.000 begroot, wat tegen elkaar wegvalt. Dit wordt niet gebruikt. Per saldo is het effect nihil, enkel wanneer de baten en lasten apart weergeven worden leidt dit tot respectievelijk een nadeel van € 197.000 en een voordeel van € 197.000.

-197

Diverse kleine verschillen per saldo

59

taakveld 7.4 Milieubeheer

Een nadeel omdat de uitgaven met betrekking tot de wijkuitvoeringsplannen worden gedekt door de beschikbare CDOKE gelden. (capaciteit decentrale overheden klimaat en energie)

-187

Een voordeel omdat bij het verstrekken van een voorbereidingskrediet, middelen beschikbaar zijn gesteld voor windparken in de gemeente Emmen. De uitgaven worden gedekt door met ontwikkelaars op te stellen exploitatieovereenkomsten (zie lasten).

137

Een voordeel omdat het saldo van aanpak Energiearmoede valt weg tegen lasten

67

Een nadeel omdat het jaarplan bodem voor een gedeelte wordt gedekt uit SPUK-gelden. Het nadeel wordt veroorzaakt omdat nog niet alle SPUK gelden zijn ontvangen.

-158

Een voordeel omdat er verrekeningen met Gemeente Coevorden en Provincie Drenthe zijn geweest die nog betrekking hadden op het jaar 2023 in het kader van het NAM dossier (waterinjectie)

99

taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening

Een voordeel op dekking project gelden inzet medewerkers, zie lasten.

69

Diverse kleine verschillen per saldo

59

taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

Een voordeel omdat de begroting is gebaseerd op cijfers vanuit een oud systeem die niet meer gebruikt wordt en sluit daarmee niet aan mee de werkelijke cijfers

72

Een voordeel omdat niet alle te verhalen en nog te verhalen kosten voor facilitaire projecten zijn opgenomen in de begroting, met name voor het project woningbouw Bosrand Emmerrmeer.

75

Een nadeel vanwege een minder positief resultaat op grondexploitaties dan begroot. Nadere toelichting in paragraaf grondbeleid

-412

Een nadeel vanwege minder baten op bouwgrondexploitaties als gevolg van lagere uitgaven op projecten (zie lasten)

-830

Diverse kleine verschillen per saldo

20

taakveld 8.3 Wonen en bouwen

Een voordeel door de verkoop van woonwagens. Dit voordeel is, conform besluit, gestort in de reserves m.b.t. woonwagens (zie ook nadeel storting reserves).

234

Een voordeel door inkomsten vanuit het Rijk en deelnemende gemeentes met betrekking tot de subsidieregeling Volkshuisvestingsfonds (zie ook nadeel lasten).

1.133

Een nadeel in de baten van de leges wordt veroorzaakt door het lagere aantal aanvragen van vergunningen dan waar bij de begroting mee gerekend is.

-135

Diverse kleine verschillen per saldo

46

Reservemutaties  

taakveld 7.4 Milieubeheer  

Een nadeel omdat de reserve bodemsanering de primaire dekkingsbron was voor de jaarplannen bodem en werd gevoed met doeluitkeringen in het gemeentefonds. Het rijk is van deze doeluitkeringen overgestapt op specifieke uitkeringen (SPUKs). Daarom wordt in eerste plaats het budget benut van de SPUKs en wordt aanvullende bekostiging gevonden in de reserve bodemsanering.Gezien de kosten volledig worden gedekt uit de SPUKS is budget uit de reserve niet noodzakelijk.

-340

Een nadeel omdat er door de inwoners nog weinig gebruik wordt gemaakt van de subsidieregeling fundereringsonderzoek bodemdaling. Ook is er nog geen gebruik gemaakt van het fonds duurzaam funderingsherstel. Dit fonds is beschikbaar voor inwoners bij het herstel van funderingsschade. Tevens is er dit jaar nog geen aanvullend onderzoek geweest. Hier was geen overeenstemming over met andere betrokken overheden. Naar verwachting gebeurt dit in 2025

-100

Diverse kleine verschillen per saldo

-13

taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening

Diverse kleine verschillen per saldo

-36

taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

Een voordeel op de storting door een minder positief resultaat op grondexploitaties dan begroot. Nadere toelichting in paragraaf grondbeleid.

412

Diverse kleine verschillen per saldo

-10

taakveld 8.3 Wonen en bouwen

Een nadeel door de storting, conform besluit, in de reserves m.b.t. woonwagens. Dit i.v.m. de verkoop van woonwagens (zie ook voordeel baten).

-234

Nadeel door stortingen van de resultaten op exploitatiebudgetten i.r.t. de Omgevingswet. Conform besluit worden deze middelen gestort in de reserve Omgevingswet. Per saldo resulteert dit in een nadeel van € 64.000. (zie ook voordeel lasten).

-56

Door het niet volledig onttrekken van de middelen t.b.v. de woonwagens. Bij Berap-II 2024 is € 120.000 beschikbaar gesteld uit de reserves m.b.t. woonwagens voor vervanging van daken bij bergingen op de woonwagencentra. Hiervan is in 2024 slechts € 23.000 ingezet. Daarnaast is € 245.000 uit dezelfde reserves beschikbaar gesteld voor advieskosten uitbreiding woonwagencentra. Hierin is in 2024 € 23.000 ingezet. Per saldo ontstaat een nadeel van € 110.000 (zie ook voordeel lasten).

-110

Nadeel door het niet onttrekken van de middelen t.b.v. de omgevingsvisie uit de reserve Omgevingswet. Middels een raadsbesluit is een onttrekking aan de reserve Omgevingswet begroot. De dekking voor de kosten van de omgevingsvisie werden echter al gedekt uit het reguliere budget (rijksmiddelen en beschikbare exploitatiegelden). Om die reden is de dekking vanuit de reserve Omgevingswet niet benodigd en dus ook niet werkelijk onttrokken (zie ook voordeel lasten).

-290

Een onttrekking van het tekort (saldo lasten en baten) op de cofinanciering  Volkshuisvestingsfonds, deel gemeente Emmen (zie ook nadeel lasten en voordeel baten).

100

Diverse kleine verschillen per saldo

-55

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2025 11:38:29 met de export van 10/24/2025 11:30:29