(bedragen x € 1.000) | Primitieve Begroting | Begroting | Rekening | Verschil |
|---|---|---|---|---|
Lasten | -9.668 | -10.763 | -11.116 | 353 |
0.1 Bestuur | -6.055 | -6.596 | -7.003 | 407 |
0.2 Burgerzaken | -3.613 | -4.167 | -4.113 | -54 |
Baten | 1.794 | 2.589 | 2.739 | -150 |
0.1 Bestuur | 0 | 80 | 174 | -94 |
0.2 Burgerzaken | 1.794 | 2.509 | 2.566 | -56 |
Saldo van baten en lasten | -7.874 | -8.173 | -8.376 | 203 |
Stortingen in reserves | -142 | 0 | -171 | 171 |
Onttrekkingen aan reserves | 220 | 0 | 23 | -23 |
Mutaties reserves | 78 | 0 | -148 | 148 |
Totaal Inwoners en Bestuur | -7.796 | -8.173 | -8.524 | 350 |
Hieronder worden voor programma 1 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht .
bedragen x € 1.000
+ = voordeel
- = nadeel
Verschillenanalyse | |
Lasten | |
Taakveld 0.1 Bestuur | |
Om aan toekomstige pensioenverplichtingen te kunnen voldoen, heeft, op basis van actuariële berekeningen, een storting plaatsgevonden ten gunste van de voorziening wethouders pensioenen. Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere rekenrente, waardoor meer geld benodigd is voor hetzelfde pensioen. Daarnaast heeft in 2024, op verzoek van een voormalig wethouder, een waarde-overdracht van het opgebouwde pensioen plaatsgevonden. | -542 |
|---|---|
Een voordeel door de niet bestede middelen van de Erkende Overlegpartners (BTW compensabel). Dit saldo is, volgens besluit, gestort in de bestemmingsreserve Erkende Overlegpartners (zie ook nadeel reservemutaties). | 120 |
Een nadeel door het saldo van niet bestede en teveel bestede middelen van de Burgerbegroting (BTW niet compensabel en BTW compensabel) en van de Erkende Overlegpartners (BTW niet compensabel). Dit saldo is, volgens besluit, onttrokken aan de bestemmingsreserve Erkende Overlegpartners (zie ook voordeel reservemutaties). | -23 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 38 |
Taakveld 0.2 Burgerzaken | |
Het klantcontactcentrum heeft veel extra werkzaamheden uitgevoerd voor het in- en uitschrijven van personen met de Oekraïense nationaliteit. Om deze werkzaamheden uit te voeren, wordt een vergoeding per in- en uitschrijving gerekend. Dit heeft geleid tot een voordeel. | 68 |
De functie teamleider "Klantcontact Zorgloket Burgerzaken" is komen te vervallen door de samenvoeging van de teams "Klantcontact Zorgloket Burgerzaken" en "Klantcontact Vergunningen Belastingen". De loonsom, begroot voor deze functie, is volgens het plan voor samenvoeging en herinrichting van deze teams toegevoegd aan het opleidingsbudget. Dit budget wordt gebruikt om het huidige personeel verder op te leiden en coördinatoren aan te stellen en op te leiden, waardoor het team efficiënter kan functioneren onder één teamleider. De herinrichting van het team is in 2024 uitgevoerd, maar er is tijdens deze verandering nog onvoldoende tijd en ruimte geweest om het volledig beschikbare budget voor opleidingen te gebruiken. Hier zal in de komende jaren meer ruimte voor zijn en gebruik van worden gemaakt. | 81 |
Door de aanpassing van de geldigheidsduur van documenten zijn meer documenten uitgegeven. Ten tijde van zowel de eerste als de tweede Bestuursrapportage zijn, op basis van trends, wijzigingen ingebracht om de begroting beter in lijn te krijgen met de verwachte extra aanvragen van documenten. De kosten van de extra aanvragen zijn, na bovengenoemde aanpassingen, € 87.000 hoger uitgevallen, waarbij de grootste afwijking bestaat uit € 67.000 voor identiteitsbewijzen. Hier staan echter ook extra inkomsten uit documenten van € 54.000 tegenover (zie ook baten). | -87 |
Een voordeel op het budget voor verkiezingen. Deze niet bestede middelen zijn, volgens besluit, gestort in de egalisatiereserve verkiezingen (zie ook nadeel reservemutaties). | 51 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | -59 |
Baten | |
Taakveld 0.1 Bestuur | |
Volgens de verordening Fractievergoeding gemeente Emmen heeft elke fractie recht op een vergoeding. Deze wordt als voorschot verstrekt en het teveel ontvangen bedrag wordt teruggestort. Hierdoor ontstaat in 2024 een incidenteel voordeel. | 88 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 6 |
Taakveld 0.2 Burgerzaken | |
Door de aanpassing van de geldigheidsduur van documenten zijn meer documenten uitgegeven. Ten tijde van zowel de eerste als de tweede Bestuursrapportage zijn, op basis van trends, wijzigingen ingebracht om de begroting beter in lijn te krijgen met de verwachte extra aanvragen van documenten. Desondanks zijn de opbrengsten, na voornoemde wijzigingen, € 54.000 hoger uitgevallen. Deze extra inkomsten dienen ter dekking van de hogere kosten voor de extra uitgegeven documenten (zie nadeel lasten). | 54 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 2 |
Reservemutaties | |
Taakveld 0.1 bestuur | |
Stortingen in reserves | |
Een storting van het niet bestede saldo van de Erkende Overlegpartners (BTW compensabel) in de bestemmingsreserve Erkende Overlegpartners (zie ook voordeel lasten). | -120 |
Onttrekkingen aan reserves | |
Een onttrekking van het saldo van de Burgerbegroting (BTW niet compensabel en BTW compensabel) en de Erkende Overlegpartners (BTW niet compensabel) aan de bestemmingsreserve Erkende Overlegpartners (zie nadeel lasten). | 23 |
Taakveld 0.2 Burgerzaken | |
Stortingen in reserves | |
Een storting van de niet bestede middelen van het budget verkiezingen in de egalisatiereserve verkiezingen (zie ook voordeel lasten). | -51 |
