Bijlage B Financiële analyses

Financiële verschillenanalyse per programma

(bedragen x € 1.000)

Primitieve Begroting

Begroting

Rekening

Verschil

Lasten

-23.193

-24.829

-24.601

-228

5.1 Sportbeleid en activering

-1.280

-1.589

-1.441

-148

5.2 Sportaccommodaties

-11.852

-12.976

-13.065

89

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

-7.150

-6.339

-6.170

-169

5.6 Media

-2.910

-3.925

-3.925

0

Baten

2.895

4.467

4.743

-277

5.1 Sportbeleid en activering

100

788

988

-200

5.2 Sportaccommodaties

2.432

3.156

3.169

-13

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

261

306

370

-64

5.6 Media

102

217

217

0

Saldo van baten en lasten

-20.297

-20.362

-19.857

-504

Stortingen in reserves

-12

-12

-12

0

Onttrekkingen aan reserves

423

486

324

163

Mutaties reserves

412

475

312

163

Totaal Sport en Cultuur

-19.886

-19.887

-19.546

-342

Hieronder worden voor programma 8 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht.

bedragen x € 1.000    
+ = voordeel  
- = nadeel

Verschillenanalyse

Lasten

taakveld 5.1 Sportbeleid en activering

Brede Spuk: In 2023 is de regeling Combinatiefunctionarissen overgegaan van een decentralisatie-uitkering naar een Specifieke Uitkering in de vorm van De Brede SPUK. Als onderdeel hiervan verloopt de inzet van buurtsportcoaches financieel gezien en na vaststelling, budgettair neutraal (zie baten kant).

-100

Incidentele voordelen uit vacatureruimte en de bijdrage vanuit de Brede SPUK regeling waaronder een incidentele bijdrage van € 110.000K uit 2023. Inmiddels zijn de vacatures ingevuld en de reguliere SPUK GALA middelen (t/m 2026) bestemd en de planvorming wordt voorbereid.

210

Diverse kleine verschillen per saldo.

38

taakveld 5.2 Sportaccommodaties  

VSO de Atlas heeft een enorme groei van het aantal leerlingen, daardoor is in de Kadernota 2024  het  besluit genomen er een gymzaal bij te bouwen. Dit zou als gevolg hebben dat leerlingen niet meer per bus vervoerd hoeven te worden. De financiële voordelen zijn echter direct ingeboekt, terwijl de realisatie op zich laat wachten, met als gevolg dat dit jaar er een overschrijding ontstaat op vervoerskosten.

-73

Door klimaatverandering lijkt er meer budget nodig om de buitensportaccommodaties gebruiksklaar te houden. Hiervoor is in Berap-II 2024 een budget beschikbaar gesteld van € 150.000. Door diezelfde weersomstandigheden is de helft van de werkzaamheden maar uitgevoerd. Graag willen we dit meenemen als een resultaatbestemming en betrekken bij Berap-I 2025 om de werkzaamheden te voltooien.

73

Spuk Sport: sinds 2019 kunnen gemeenten de sportgerelateerde BTW die hen in rekening wordt gebracht niet meer in aftrek brengen. Sindsdien kunnen zij gebruik maken van de Regeling specifieke Uitkering Stimulering Sport. Sinds 2024 staat deze regeling budgetneutraal in de exploitatie. Er is voor gekozen het voordeel als dekking op te voeren voor de kapitaallasten van de Knelpuntenpot. In Berap-I 2025 zal dit begrotingstechnisch worden vereffend.

140

De knelpuntenpot wordt ingezet voor onderhoudskosten van de stichting zwembaden en sporthallen die in de jaren 90 van de vorige eeuw geprivatiseerd zijn. De stichtingen doen hier jaarlijks een beroep op om de accommodaties te onderhouden. In de Kadernota 2020 is de knelpuntenpot weggezet als activa in de financiële paragraaf. in 2023 moest dit conform BBV-voorschriften gecorrigeerd worden omdat onderhoud niet geactiveerd mag worden. Over het restantkrediet worden nog tot en met 2025 kapitaalslasten berekend. Deze worden gedekt uit de Spuk Sport.

-120

Schoonmaakkosten zijn gestegen doordat er nieuwe contracten zijn afgesloten die duurder uitvallen. Dit betreft de schoonmaakkosten van de sporthallen en gymzalen.

-82

Diverse kleine verschillen per saldo.

-27

taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Minder aanvragen van culturele organisaties voor noodsteun subsidiegelden dan voorheen begroot. Voor het restant noodsteungelden die niet zijn aangevraagd zal het worden toegevoegd aan het calamiteitenfonds (zie onttrekking reserve) zodat dit kan worden ingezet ten behoeve van het in stand houden van de lokale culturele infrastructuur en waar mogelijk de versterking hiervan.  

152

Bij de begroting 2023 is € 50.000 beschikbaar gesteld voor de culturele programmering opening CBK/DIEP. Door vertraging van de bouw is dit budget in 2024 niet besteed en zal naar verwachting in 2025 zijn beslag krijgen. Het voorstel is daarom het beschikbaar gestelde budget voor 2024 over te hevelen naar 2025 en mee te nemen als een resultaatbestemming en te betrekken bij Berap-I 2025.

50

Diverse kleine verschillen per saldo.

-33

Baten

taakveld 5.1 Sportbeleid en activering  

Brede Spuk: In 2023 is de regeling Combinatiefunctionarissen overgegaan van een decentralisatie-uitkering naar een Specifieke Uitkering in de vorm van De Brede SPUK. Als onderdeel hiervan verloopt de inzet van buurtsportcoaches financieel gezien en na vaststelling, budgettair neutraal (zie lastenkant).

100

Een incidentele vergoeding voor de inzet van buurtsportcoaches bij o.a. het AZC (gezinslocaties)

74

Diverse kleine verschillen per saldo

26

taakveld 5.2 Sportaccommodaties  

Er is geanticipeerd op de oplopende wachtlijsten van zwemlessen. Het aanbod in zwemlessen is uitgebreid en ondanks de extra inzet van formatie, heeft dit per saldo geleid tot extra inkomsten. Om de wachtlijst verder in te lopen, willen we dit bedrag meenemen als resultaatbestemming en betrekken bij Berap-I 2025.

72

Spuk Sport. Deze specifieke uitkering leidt per saldo tot een incidenteel nadeel omdat er minder lasten kunnen worden gecompenseerd over 2024 in relatie tot de vooraf ingecalculeerde BTW verrekening.

-87

De verhuur van sporthallen en gymzalen zijn na Corona nog niet weer op peil. De verenigingen hebben minder zaalhuur afgenomen.

-41

Diverse kleine verschillen per saldo

43

taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Gelden wat van de provincie Drenthe extra ontvangen is om culturele instellingen subsidies te kunnen verlenen. Deze subsidieverleningen zijn nog niet verstrekt in 2024 en staat gepland in 2025. Hierom wordt voorgesteld om het voordeel middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025.

39

Diverse kleine verschillen per saldo.

25

Reservemutaties  

taakveld 5.2 Sportaccommodaties

Diverse kleine verschillen per saldo.

-49

taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Nadeel betreft lagere onttrekking rijksgelden voor noodsteun cultuur (zie ook lasten).

-152

Diverse kleine verschillen per saldo.

38

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2025 11:38:29 met de export van 10/24/2025 11:30:29