Bijlage B Financiële analyses

Financiële verschillenanalyse per programma

(bedragen x € 1.000)

Primitieve Begroting

Begroting

Rekening

Verschil

Lasten

-53.916

-56.010

-56.836

826

0.4 Overhead

-43.883

-49.737

-50.858

1.121

0.5 Treasury

-886

-1.895

-1.794

-101

0.61 OZB woningen

-2.251

-1.867

-1.812

-55

0.64 Belastingen Overig

-547

-413

-395

-18

0.7 Algemene uitkering

-455

-111

-264

152

0.8 Overige baten en lasten

-5.865

-1.957

-1.674

-283

0.9 Vennootschapsbelasting

-30

-30

-40

10

Baten

348.908

362.560

367.700

-5.141

0.4 Overhead

5.050

7.307

8.488

-1.180

0.5 Treasury

2.460

2.883

2.848

35

0.61 OZB woningen

17.038

17.218

17.471

-254

0.62 OZB- niet woningen

11.651

11.933

11.860

73

0.64 Belastingen Overig

325

325

297

28

0.7 Algemene uitkering

312.155

322.664

324.665

-2.002

0.8 Overige baten en lasten

230

230

2.071

-1.841

Saldo van baten en lasten

294.992

306.549

310.864

-4.315

Stortingen in reserves

-6.569

-8.332

-11.570

3.238

Onttrekkingen aan reserves

717

962

4.664

-3.703

Mutaties reserves

-5.852

-7.370

-6.906

-465

Totaal Bedrijfsvoering en Inkomstenbronnen

289.140

299.179

303.959

-4.779

Hieronder worden voor programma 10 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht. Voor taakveld 0.4 Overhead zijn de verschillen met een omvang groter dan € 25.000 toegelicht.

bedragen x € 1.000    
+ = voordeel  
- = nadeel

Verschillenanalyse

Lasten

taakveld 0.4 Overhead

Een overschrijding op het budget Opgave Gericht werken. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een grotere vraag naar trainingen voor projectmatig creëren, een hogere vraag naar eerste hulp bij opgaven, een stroomversnelling van de ontwikkeling portfoliomanagement (€ 86.000 nadeel). Daarnaast is minder aandacht voor de doorontwikkeling capaciteitsmanagement in 2024. Werkzaamheden zijn verschoven naar het 1e kwartaal van 2025 (€ 50.000 voordeel)

-36

Een voordelig resultaat op uitkeringen voor voormalig personeel, budget baanafspraken en budget van trainees. Ieder jaar is er budget voor baanafspraken, maar door de teams wordt hier sporadisch een claim op gelegd. In 2024 is er wel een onderzoek gestart of er een traject voor trainees op het niveau van de loonschalen 7 t/m 9 mogelijk is. Dit heeft niet geleid heeft tot het opstarten van een traject.

114

Nadeel op centraal flexibel budget. Dit komt onder andere door overschrijdingen op het leiderschapstraject, het lidmaatschap bij Noorderlink en de post divers

-93

Een voordeel op het budget teams aan zet en het budget voor organisatie-ontwikkeling. Een deel van de gemaakte kosten zijn gedekt door andere projecten binnen de gemeente.

32

Een voordeel op juridisch concernbeleid. Bij Berap-II 2024 is budget toegekend dat niet volledig aangewend hoefde te worden, doordat minder ondersteuning en inzet van juristen bij geschillen nodig bleek

33

Hogere ondersteuning op verzuim & re-integratie door extra inzet op re-integratie bij voornamelijk langdurig verzuim, wat uiteindelijk resulteert in lagere verzuimcijfers.

-52

Het ontwikkelen en opleiden van medewerkers van team JVI. Er zijn twee medewerkers welke specialistische trainingen hebben gevolgd. Daarnaast is met de komst van het subsidiebureau ingezet op organisatiebrede subsidietrainingen.

-48

Hogere kosten voor de huisvestingsgebouwen van de gemeente Emmen. Onder andere kosten voor interne verbouwing, hogere kosten voor beveiliging, hogere energiekosten en meer correctief onderhoud. Deze kosten worden doorbelast naar de huurder. Zie het voordelig resultaat van € 510.000 aan de batenkant.
De verklaring voor de hogere energiekosten is dat de kosten inzake elektriciteit jaarlijks fluctueren in verband met de veranderende (kale) levertarieven, opslagen van leveranciers, netbeheerskosten vanuit onze netbeheerder en wijzigingen in belastingen. Daarnaast zien we ook een grote variatie in het verbruik. Mede door deze schommelingen en achterstallige facturen over 2022 en 2023 vanuit onze vorige leverancier zijn de kosten hoog uitgevallen. Het gaat gemeente breed om een tekort van € 1.6 miljoen.

-480

Hogere kosten huisvesting Raadhuisplein. Dit wordt onder andere veroorzaakt door aanbestedingskosten schoonmaak en bedrijfskleding, kosten voor aanpassingen verschillende werkplekken vanwege interne verbouwingen en extra lasten schoonmaak rondom het Raadhuisplein.

-102

het later starten met de revitalisering van de raadzaal en bestuurslaag. Dit heeft er voor gezorgd dat de in 2024 beschikbaar gestelde eenmalige project- en voorbereidingskosten niet volledig worden uitgegeven. Aangezien de revitalisering nog niet gereed is en in 2025 ook hieraan gerelateerde kosten worden gemaakt, wordt voorgesteld om het resterende budget van 2024 middels een resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025

125

Een nadeel op arbokosten.  Medewerkers van de gemeente Emmen volgen de training Agressie & Geweld. Inmiddels is dit door het merendeel van de medewerkers volbracht. Het was niet begroot dat alle medewerkers deze training volgen. Daarnaast hebben medewerkers van de Handelsweg een preventief medisch onderzoek (PMO) ondergaan.

-60

Een voordeel op de digitale bibliotheek. De kosten voor abonnementsgelden zijn de afgelopen jaren gestegen. Op basis van het historische gebruik aan vakliteratuur, is het budget ten tijde van Berap-I 2024 verhoogd. Dit was achteraf niet nodig.

45

Stijgende prijzen van post- en pakketservice. Doordat op dit onderdeel geen indexatie heeft plaatsgevonden, zijn de budgetten niet met de kosten meegegroeid. Daarnaast zijn er meer activiteiten in de gemeente geweest, waardoor meer brieven richting inwoners zijn gegaan.

-26

De aanschaf van nieuwe laadpalen voor elektrische voertuigen. Het budget hiervoor was in 2023 beschikbaar gesteld en is niet middels resultaatbestemming meegenomen naar 2024

-41

Hogere kosten voor kerstpakketten in 2024 door groei van het aantal medewerkers en overlopende posten uit 2023

-40

Binnen team XPC zijn minder uren doorbelast zijn naar opdrachtgevers. Dit heeft te maken met het inwerken van drie nieuwe collega's (€ 30.000), ziekte binnen het team (€ 40.000), opdrachten welke niet aan de opdrachtgever zijn doorbelast (€ 55.000) en heeft er in 2024 geen indexatie op het uurtarief plaatsgevonden (€ 32.000). Mede vanwege het inwerken van nieuwe collega's is meer tijd en aandacht besteed aan opleidingen en cursussen € 19.000.

-176

Een voordeel op het in 2023 gestarte Talentnetwerk voor de periode van 2023 - 2025. Er zijn meer interne opdrachten uitgevoerd dan verwacht. Wat leidt tot meer opbrengsten binnen talentnetwerk. Tevens hebben niet alle Talentnetwerkers het gehele jaar een opdracht gehad, waardoor uitlenende organisaties geen tegemoetkoming hebben ontvangen.

98

Een nadeel op het programma Emmen Werkt. De afronding van het programma was gepland medio 2024. De overdracht en besluitvorming vroeg meer aandacht en tijd. De extra kosten zijn gemaakt voor projectleiding en communicatie tot de afronding in december. Daarnaast waren de overname kosten voor de projectleider (was gedetacheerd vanuit Menso en is in eigen dienst gekomen) onvoorzien.

-87

Een voordeel op kapitaallasten bij team AUT doordat budget voor vervanging niet is aangewend omdat over wordt gegaan naar een Saas oplossing. In 2025 worden deze budgetten omgezet naar budget voor licentiekosten.Deze trend zal zich voortzetten.

100

Lasten van applicaties die niet begroot zijn. Deels wordt dit veroorzaakt door indexatie van kosten en deels door uitbreiding van applicaties en modules.

-103

Een nadeel op applicaties die gebruikt worden door Coevorden en Borger Odoorn. Dit is niet opgenomen in de begroting. Deze lasten worden gefactureerd Coevorden en Borger-Odoorn wat ook niet begroot is. Hierdoor ontstaat aan de batenkant een voordeel van € 151.000, met als saldo 0.

-151

Door het later starten van de aanbesteding rondom MDR (Managed Detection en Response). Doordat de migratie Kaspersky naar Microsoft Defender vertraging opliep, kon ook de proof of concept voor de implementatie van Monitor Detecting and Response pas later starten.

325

Extra kosten die vanuit het project van Dimpact zijn ontstaan vanwege de complexiteit van het ombouwen van ons zaaksysteem naar Common Ground. De kosten bestaan enerzijds uit het langer in stand houden van het huidige systeem en anderzijds de extra kosten voor de ontwikkeling van Podium D.

-285

De verandering van de programmastructuur van I ontwikkeling BOCE heeft gezorgd voor financiële afwijkingen. Door de verandering wordt er geen beroep meer gedaan op een programma secretaris, programma leider en relatiebeheerder, maar zijn de teamleiders van BOCE aan zet om dit pragmatisch op te pakken en aan te sturen

47

Een voordeel op innovatie & procesmanagement. Er is geen beroep gedaan op vervangingskosten

40

Vrijval van het budget voor Datalab Emmen, doordat deelname in interregionale samenwerking voor het project Data4all niet is doorgegaan in de oorspronkelijke vorm. Deze wordt in 2025 opnieuw opgepakt samen met NHL Stenden en Provincie Drenhe. Door in 2024 niet deel te nemen is de subsidie niet ontvangen (zie nadeel batenkant van € 57.000).

57

Een nadelig saldo op loonsom en inhuur derden. Op de loonsom ontstaat een voordeel van € 131.000 wat veroorzaakt wordt door vacatureruimte en vergoedingen van loonsom i.v.m. inzet van medewerkers op projecten, investeringen en grondexploitaties. Op inhuur derden is een nadeel ontstaan van € 309.000. Dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door inhuur van teamleiders als gevolg van ziekte en openstaande vacatures.

-178

Diverse kleine verschillen per saldo

-179

taakveld 0.5 treasury

Doordat er minder kasgeldleningen benodigd zijn vanwege lagere en/of minder investeringen heeft dit tot een lagere doorbelaste rente geleid.

101

taakveld 0.61 OZB woningen

Diverse kleine verschillen per saldo

55

taakveld 0.61 Belastingen Overig

Diverse kleine verschillen per saldo

18

taakveld 0.7 Algemene uitkering

Een afwikkelingsverschil van het voorgaand jaar op de algemene uitkering (afwikkeling van 2023)

-264

Een vrijval door niet bestede taakmutaties

112

taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Nadeel op inhuur vanwege onvoldoende personeelscapaciteit binnen team JVI, vanwege ziekte en het inwerken van nieuwe collega's, voor de behandeling van de bezwaren en beroepen uit het sociaal domein. Door dit capaciteitstekort was het noodzakelijk om gebruik te maken van externe juristen.

-64

De post onvoorzien stelt op jaarbasis budgetten (€ 318.000) beschikbaar. Dit jaar zijn geen posten ten laste gegaan van het budget.

318

Een voordeel op het generatiepact

66

Vanwege de uitstroom van personeel binnen het Flexcentrum is er dit voordeel

32

Een voordeel op overige lasten in 2024. In 2024 is er een voorstel ontwikkeld; Anders Werven. Hiermee willen we de flexabiliteit van medewerkers vergroten en uiteindelijk 50% van het verloop (door pensionering en natuurlijke uitstroom) zelf opvangen. Dit vergt anders denken en anders uitvoeren en het project wordt in het eerste kwartaal van 2025 gestart.

117

Doordat er een herberekening op het saldo verlofsparen heeft plaatsgevonden is naar aanleiding van de actuele gegevens een storting in de voorziening verlofsparen gedaan.

-173

Diverse kleine verschillen per saldo

-13

taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting

Diverse kleine verschillen per saldo

-10

Baten

taakveld 0.4 Overhead  

Een voordeel op de inkomsten die, conform overeenkomst, worden ontvangen van de EMCO voor de inzet van voormalige EMCO medewerkers

39

Een voordeel die te maken heeft met de afrekening van servicekosten en nieuwe huurders. Zie ook de nadelen aan de lastenkant op de kosten voor huisvesting van € 209.000 en het nadeel op energiekosten van € 271.000

510

Meer medewerkers hebben een parkeerabonnement afgesloten ten opzichte van voorgaande jaren

28

Afwikkeling van een balanspost met betrekking tot het voorgaande talentnetwerk (2020-2023)

-25

Een nadeel op het in 2023 gestarte Talentnetwerk voor de periode van 2023 - 2025. Er zijn meer interne opdrachten uitgevoerd dan verwacht. Dit leidt tot mindere externe opbrengsten binnen het Talentnetwerk. Tevens hebben niet alle Talentnetwerkers het gehele jaar een opdracht gehad, waardoor minder opbrengsten zijn gerealiseerd.

-118

Niet begrote inkomsten van de gemeente Borger - Odoorn en de gemeente Coevorden voor het gebruik maken van applicaties. De lasten wren ook niet begroot en leiden daarom ook tot een nadeel van € 151.000

151

Door een groeit van het aantal ICT gebruikers van de gemeente Borger - Odoorn, de gemeente Coevorden en de Omgevingsdienst Drenthe zijn de inkomsten voor ICT dienstverlening hoger dan begroot

260

Een niet verstrekte Europese subsidie omdat deelname in interregionale samenwerking voor het project Data4all niet is doorgegaan omdat deze niet passend was binnen de gemeentelijke setting. In 2025 wordt het project opnieuw vorm gegeven samen met NHL Stenden en provincie Drenthe (zie voordeel lastenkant van € 57.000).

-57

Inkomsten vanuit het UWV voor verschillende teams vanwege een compensatie voor ziekte, zwangerschapsverlof of ontslagcompensatie.

93

Inkomsten welke uit detacheringen, externe opdrachten, het doorbelasten van werkzaamheden in BOCE verband en vergoedingen voor de ondersteuning van de personeelsadministratie van de Omgevingsdienst en de Publieke sector verkregen worden

177

Diverse kleine verschillen per saldo

122

taakveld 0.5 treasury

Diverse kleine verschillen per saldo

-35

taakveld 0.61 OZB woningen

Het continue verbeteren van data en areaaluitbreiding (zie ook nadeel OZB taakveld 0.62) levert een totaalsaldo op van positief € 44.000.

117

Hogere inkomsten op verhaal van invorderingskosten. Bij Berap-II 2024 is de begroting aangepast, echter zijn deze negatieve verwachtingen niet uitgekomen, waardoor nu een voordeel ontstaan is. Inkomsten zijn conform primitieve begroting behaald.

96

Diverse kleine verschillen per saldo

41

taakveld 0.62 OZB niet-woningen

Een nadeel op OZB (zie ook voordeel OZB taakveld 0.61). Door wijzigingen van niet-woningen naar woningen verschuiven opbrengsten OZB ook. Dit heeft onder meer te maken met areaaluitbreiding.

-73

taakveld 0.64 Belastingen Overig

Diverse kleine verschillen per saldo

-28

taakveld 0.7 Algemene uitkering

Een afwikkelingsverschil van voorgaande jaren op de algemene uitkering (afwikkeling van 2021 en 2022)

402

In verband met een aanpassing in de basisgegevens gemeentefonds ten behoeve van de afsluiting boekjaar 2024

1.287

Via de decembercirculaire 2024 zijn er gelden binnengekomen voor Jeugdzorg. Het gaat om € 45.000 voor de Hervormingsagenda Jeugd, € 248.000 voor compensatieregeling niet-beoogde kosten jeugdzorg en € 38.000 voor subsidieregeling continuïteit cruciale jeugdzorg. Aangezien de kosten in 2024 niet meer gemaakt zijn en het budget niet naar programma 9, onderdeel Jeugd is gezet, wordt voorgesteld om het resterende budget van 2024 middels een resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025

331

Diverse kleine verschillen per saldo

-18

taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Inkomsten welke te hoog geraamd zijn voor reclame concessies. De aanbestedingen hiervoor moeten nog plaatsvinden.

-80

Inkomsten vanwege het kunnen doorbelasten van opdrachten welke medewerkers van het Flexcentrum hebben uitgevoerd

101

Verschillende BTW-afrekeningen van de afgelopen jaren. De BTW-afrekeningen kunnen in 2024 plaatsvinden doordat verschillende BTW-suppleties afgerond zijn

1.830

Diverse kleine verschillen per saldo

-10

Reservemutaties

Stortingen

taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Een storting in de reserve bedrijfsvoering van € 472.000. De resultaten van Bedrijfsvoering 2024 inclusief de onderverdeling van de diverse posten zijn vastgesteld. Met het voordelige bedrijfsvoeringsresultaat van € 863.000 is er voldoende ruimte beschikbaar om de reserve bedrijfsvoering weer tot het plafond van € 1.000.000 aan te vullen.

-472

Bij de kadernota 2025 is besloten dat de reserve Calamiteitenfonds niet meer mag bedragen dan € 7,0 miljoen. Het deel wat hier te boven gaat, wordt gestort in de algemene reserve

-2.580

Ten tijde van Berap-I 2024 is besloten om oude reserves op te heffen en de resterende saldo's ten gunste van de algemene reserve te laten gaan

-186

Onttrekkingen

taakveld 0.4 Overhead

Diverse kleine verschillen per saldo (onttrekking)

-3

taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Tijdens het vaststellen van de Berap-I 2024 is besloten dat een deel van de resultaatbestemmingsvoorstellen ten laste gaan van de algemene reserve en ten gunste komen van de bestemmingsreserve 'openbare ruimte'

3.706

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2025 11:38:29 met de export van 10/24/2025 11:30:29