(bedragen x € 1.000) | Primitieve Begroting | Begroting | Rekening | Verschil |
|---|---|---|---|---|
Lasten | -68.918 | -72.406 | -74.332 | 1.926 |
6.3 Inkomensregelingen | -68.918 | -72.406 | -74.332 | 1.926 |
Baten | 53.428 | 58.501 | 58.369 | 132 |
6.3 Inkomensregelingen | 53.428 | 58.501 | 58.369 | 132 |
Saldo van baten en lasten | -15.490 | -13.905 | -15.963 | 2.058 |
Stortingen in reserves | -2 | -2 | -62 | 60 |
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 3.279 | 3.279 | 0 |
Mutaties reserves | -2 | 3.277 | 3.217 | 60 |
Totaal Inkomensondersteuning | -15.492 | -10.628 | -12.746 | 2.118 |
Hieronder worden voor programma 6 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht.
bedragen x € 1.000
+ = voordeel
- = nadeel
Verschillenanalyse | |
Lasten | |
taakveld 6.3 Inkomensregelingen | |
Minder aanvragen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen (voornamelijk afval- en rioolheffing). Dit heeft te maken met een ophoging van het minimumloon waardoor er minder gezinnen in de laagste inkomensgroepen vallen. Hierdoor kunnen minder inwoners gebruik maken van deze voorziening. | 196 |
|---|---|
Kosten in kader van KinderOpvangToeslag worden achteraf gedeclareerd bij het Rijk. In 2025 worden de kosten voor deze SiSa-regeling B2 vergoed. Zie ook de baten voor deze regeling. | -294 |
Alle Bijzondere bijstandsvoorzieningen, subsidieregelingen en minimaregelingen worden volop gebruikt met uitzondering van de Doe Mee Webshop. Deels heeft dit te maken met het feit dat de doelgroep kleiner is geworden; door ophoging van het minimumloon vallen er minder gezinnen in de categorie tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. Daarnaast maakt maar 45% van de doelgroep gebruik van de Webshop in plaats van de gewenste 60%-70%. | 592 |
Het aantal uitkeringen P-wet is licht gestegen (+10), waarmee de dalende trend van voorgaande jaren tot stilstand gekomen is. Daarnaast zijn de gemiddelde kosten per uitkering P-wet in 2024 significant gestegen (+ € 1.830). Tevens zijn er meer inwoners ondersteund door middel van loonkostensubsidies. Gebaseerd op de aantallen en tarieven van 2023 was de verwachting dat maar een deel van de prijsbijstelling uit de septembercirculaire nodig zou zijn en is daarom niet de hele prijsbijstelling opgehaald. Een en ander resulteert nu in een tekort. Indien de prijsbijstelling van de septembercirculaire volledig opgehaald was, dan had het hier niet tot een tekort geresulteerd. | -1.332 |
Loonkostensubsidie wordt verstrekt als uitkeringsgerechtigden met ondersteuning aan het werk kunnen. Naast de reguliere stroom van mensen die met behulp van loonkostensubsidie aan werk worden geholpen, heeft Menso ook extra ingezet op jongeren die vanaf school of studie anders in de uitkeringen terecht zouden komen. Hierdoor is het aantal personen met Baan-Afspraak-Banen sterker gestegen dan verwacht. | -880 |
Er zijn minder Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) aanvragen geweest waardoor ook het beroep op levensonderhoud lager is dan verwacht. | 141 |
Het amendement vroegsignalering is bedoeld om de kosten voor Vroegsignalering en Communicatie Schulddienstverlening te intensiveren. Het amendement heeft in 2024 niet tot uitgaven geleid, want het wordt ingezet voor de communicatie van het project Verder Samen dat in 2025 een vervolg krijgt. Het voordeel wordt voorgesteld om middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025. | 250 |
De trend van een dalende stand 'Bijstandsdebiteuren' zet ook in 2024 door. Deze trend wordt veroorzaakt doordat, door ophoging van het minimumloon, minder gezinnen in de laagste inkomensgroepen vallen en er daardoor minder leningen worden aangevraagd. | -1.143 |
Er zijn in 2024 vrijwel geen kredietverstrekkingen Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) verstrekt, omdat er minder personen onder de voorwaarden van deze periodieke uitkering vallen. | 125 |
Er is in 2024 minder beroep gedaan op de Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) levensonderhoud, wederom omdat er minder gezinnen in de laagste inkomensgroepen vallen. | 71 |
Door diverse teams zijn er minder uitvoeringskosten gemaakt (lagere loonsom). Het gaat hierbij om vrijvallende vacatureruimte wat onder ander veroorzaakt wordt door - halverwege het jaar- omzetting van inhuur SHMC naar vaste formatie wat daarna nog ingevuld moest worden. | 256 |
De regeling voor Energie en Verduurzaming is in 2024 beëindigd, daarom kan het resterende deel vrijvallen. | 126 |
Afspraak is om de kosten Bijstandsbesluit Zelfstandigen van Menso voor de BOCE-gemeenten centraal te laten lopen via Emmen. Emmen declareert deze kosten door. Voor deze afspraak zijn geen budgetten begroot, maar de lasten vallen weg tegen de baten. Per saldo is het effect op deze rekening nul. Zie ook baten. | -120 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 86 |
Baten | |
taakveld 6.3 Inkomensregelingen | |
Dit voordeel betreft SiSa-regeling B2. De inkomsten van het Rijk KinderOpvangToeslag regeling hebben betrekking op de vergoeding die we hebben gekregen voor de vaststelling van de B2 regeling van 2023 (zie ook lasten). | 117 |
De aflossing op de leenbijstand is hoger geweest dan begroot. Trend is dat de aflossing ook stijgt | 71 |
De trend van een dalende stand 'Bijstandsdebiteuren' zet ook in 2024 door. Deze trend wordt veroorzaakt doordat, door ophoging van het minimumloon, minder gezinnen in de laagste inkomensgroepen vallen en er daardoor minder leningen worden aangevraagd. | -805 |
De voorziening op de Bijstandsdebiteuren is een vast percentage van het Debiteurensaldo. Doordat de stand van de Bijstandsdebiteuren daalt, wordt de voorziening naar beneden bijgesteld. Dit geeft hier een voordeel. | 96 |
De voorlopige afrekening Deelovereenkomst BOCE Participatiewet geeft een voordeel, met name doordat er meer werkzaamheden door Emmen zijn verricht voor de gemeente Borger-Odoorn. | 156 |
Afspraak is om de kosten Bijstandsbesluit Zelfstandigen van Menso voor de BOCE-gemeenten centraal te laten lopen via Emmen. Emmen declareert deze kosten door. Voor deze afspraak zijn geen budgetten begroot, maar de lasten vallen weg tegen de baten. Per saldo is het effect op deze rekening nul. Zie ook lasten. | 120 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 113 |
Reservemutaties | |
taakveld 6.3 Inkomensregelingen | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -60 |
