(bedragen x € 1.000) | Primitieve Begroting | Begroting | Rekening | Verschil |
|---|---|---|---|---|
Lasten | -41.778 | -43.908 | -42.346 | -1.562 |
0.63 Parkeerbelasting | 0 | 0 | -10 | 10 |
2.1 Verkeer en vervoer | -24.309 | -24.907 | -23.754 | -1.154 |
2.2 Parkeren | -3.368 | -3.798 | -3.725 | -73 |
2.4 Economische Havens en waterwegen | -12 | -12 | -19 | 7 |
2.5 Openbaar vervoer | -150 | -98 | -142 | 44 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -12.476 | -13.603 | -13.203 | -400 |
7.5 Begraafplaatsen | -1.463 | -1.489 | -1.493 | 4 |
Baten | 5.579 | 6.374 | 7.186 | -812 |
0.63 Parkeerbelasting | 3.745 | 4.435 | 4.403 | 32 |
2.1 Verkeer en vervoer | 331 | 336 | 973 | -637 |
2.2 Parkeren | 234 | 234 | 390 | -157 |
2.5 Openbaar vervoer | 100 | 100 | 127 | -27 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 316 | 316 | 279 | 37 |
7.5 Begraafplaatsen | 854 | 954 | 1.014 | -60 |
Saldo van baten en lasten | -36.199 | -37.534 | -35.160 | -2.374 |
Stortingen in reserves | -1.108 | -1.108 | -5.587 | 4.479 |
Onttrekkingen aan reserves | 1.032 | 3.345 | 3.332 | 13 |
Mutaties reserves | -76 | 2.237 | -2.255 | 4.492 |
Totaal Openbare Ruimte en Verkeer & Vervoer | -36.276 | -35.297 | -37.415 | 2.118 |
Hieronder worden voor programma 7 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht.
bedragen x € 1.000
+ = voordeel
- = nadeel
Verschillenanalyse | |
Lasten | |
taakveld 0.63 Parkeerbelasting | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -10 |
|---|---|
taakveld 2.1 Verkeer en vervoer | |
Een voordeel in 2024 Integraal uitvoeringsplan Bereikbaarheid Emmen Centrum. Dit plan vormt de onderbouwing voor het vormen Volume bereikbaarheid Emmen Centrum en de inzet hiervan. Dit budget is gestort in de egalisatiereserve Emmen Vernieuwt en wordt opgepakt in 2025 (zie storting reserve). | 250 |
Een voordeel op Volume Bereikbaarheid Emmen Centrum. Dit budget is gestort in de reserve Bereikbaarheid Emmen Centrum. | 500 |
In 2024 is er sprake van een voordeel op onderhoud kunstwerken van € 528.000 op het budget van 2024. Hiervan is een bedrag van € 553.000 aanbesteed in 2024 waarvan de uitvoering in 2025 plaatsvindt, als gevolg van interne capaciteitsproblemen en weersomstandigheden. Dit voordeel van € 553.000 wordt betrokken bij de resultaatbestemming bestemmingsreserve openbare ruimte. Het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025 | 553 |
Het nadeel is ontstaan door energiekosten.De kosten inzake elektriciteit fluctueren jaarlijks in verband met de veranderende (kale) levertarieven, opslagen van leveranciers, netbeheerkosten vanuit onze netbeheerder en wijzigingen in belastingen.Daarnaast zien we ook een grote variatie in het verbruik. Mede door deze schommelingen en achterstallige facturen over 2022 en 2023 vanuit onze vorige leverancier zijn de kosten hoog uitgevallen. | -288 |
De kosten voor gladheidsbestrijding vallen € 95.000 hoger uit dan begroot. Tijdens Berap 2 2024 is op basis van een analyse de begroting reeds met € 155.000 omhoog bijgesteld. Echter vanwege weersinvloeden is dit niet precies te ramen en vallen de kosten alsnog hoger uit. Oorzaak hiervan is dat alleen de vaste kosten worden begroot en niet het aantal uitrukken. | -95 |
In 2024 is er sprake van een nadeel van € 132.000 op uitvoering stad en buiten. Deze wordt deels verklaart door € 50.800 op de werkkostenregeling zonder begroting (waarvan 32.500 complement). Deels door een vergoeding voor overwerk kosten, die begroot meegenomen zijn op de vacatureruimte. En deels door overige posten. Samen in totaal € 123.000. | -123 |
In 2024 is door middel van een amendement € 500.000 in de begroting opgenomen voor het oplossen van eventuele gevaarlijke situaties en regulier onderhoud welke onder druk staat. Er is er sprake van een voordeel van €438.000 op het knelpuntenfonds excessen openbaar gebied. Hiervan is € 50.000 aanbesteed in 2024 waarvan de uitvoering in 2025 plaatsvindt. Overige werkzaamheden zijn niet op tijd aanbesteedt door interne capaciteitsproblemen, echter wel noodzakelijk. Dit voordeel van € 438.000 wordt betrokken bij de resultaatbestemming bestemmingsreserve openbare ruimte. Het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-1 2025. | 438 |
Een nadeel op de uitgaven gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid , want die worden gedekt uit de provincie Drenthe en de deelnemende gemeenten waaronder Emmen, Borger-Odoorn en Coevorden. Zie baten. | -214 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 133 |
taakveld 2.2 Parkeren | |
Een voordeel, tijdens Berap-II 2024 is € 70.000 incidenteel toegekend aan beheer gesloten parkeervoorzieningen voor het straalnetwerk van camera's. Echter was er onvoldoende tijd en capaciteit om dit voor te bereiden en zal dit budget voor 2026 opnieuw aangevraagd worden | 74 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -1 |
taakveld 2.4 Economische Havens en waterwegen | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -7 |
taakveld 2.5 Openbaar vervoer | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -44 |
taakveld 5.7 Openbaar groen | |
Een voordeel omdat in verband met het voorbereiden van projecten in de openbare ruimte van het Rensenpark is het onderhoud van groen en grijs deels opgeschort. Extra onderhoud in de tussenperiode is in 2024 voorbereid en de uitvoering vindt deels in 2025 plaats. Het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij BERAP-I 2025. | 89 |
In 2024 is er een voordeel op beheer openbaar groen. Hiervan is een bedrag van € 100.000 aanbesteed in 2024 waarvan de uitvoering in 2025 plaatsvindt. Als gevolg van interne capaciteitsproblemen en vertraging op andere projecten door weersomstandigheden wordt € 100.000 betrokken bij de resultaatbestemming bestemmingsreserve openbare ruimte. Het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025. | 100 |
Tijdens Berap-I 2024 zijn extra middelen aangevraagd voor het herstellen van sloten, duikers, oevers en overige onderhoudsmaatregelen van € 500.000. Deze middelen zijn niet besteedt door achterstand, planning en seizoensgebonden werk. Dit voordeel van € 357.000 wordt betrokken bij de resultaatbestemming bestemmingsreserve openbare ruimte. Het budget middels resultaatbestemming te betrekken bij Berap-I 2025. | 357 |
In 2024 is er sprake van een nadeel van € 71.000 op specialisten openbare ruimte. Deze wordt deels verklaard door € 31.000 op de werkkostenregeling zonder begroting (waarvan € 12.500 complement). Deels door overschrijding overige posten, samen in totaal € 44.000. | -44 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -102 |
taakveld 7.5 Begraafplaatsen | |
Een nadeel omdat ondanks het bijstellen van de begroting middels een resultaatbestemmingsreserve uit 2023 van € 93.000 de kosten voor het groenonderhoud begraafplaatsen hoger zijn. De oorzaak ligt in 2024 bij de totale kosten van de aanneemsom welke niet geheel meegenomen is in de begroting. En stijgende kosten op brandstof en arbeidsloon bij de aannemer. Vanwege de nieuwe aanbesteding loopt hier al een analyse en zal gekeken worden hoe dit tekort structureel opgelost kan worden. Voor 2024, zie ook baten. | -84 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 80 |
Baten | |
taakveld 0.63 parkeerbelasting | |
Een voordeel vanwege meer inzet van controles op straat heeft gezorgd voor meer naheffingsaanslagen voor de parkeerbelastingen. | 56 |
Tekort inkomsten vanwege gratis parkeren feestdagen. Zie zaaknummer 328910-2024 Collegestuk gratis parkeren Emmen-Centrum. | -128 |
Diverse kleine verschillen per saldo. | 40 |
taakveld 2.1 Verkeer en vervoer | |
In 2024 is er sprake van een voordeel op de baten vanuit de provincie voor de vaarverbinding veenvaart van € 96.000. Er is in 2024 een aanvullende nota voor de vergoeding van de vaarverbinding voor 2023 geweest van € 38.500. Daarnaast is er voor 2024 een vergoeding van € 113.000 geweest, € 64.000 meer dan begroot. Na analyse zal de begroting voor 2025 en verder eventueel bijgesteld moeten worden. | 96 |
In 2024 zijn meer inkomsten gegenereerd vanuit leges/vergunningen. | 74 |
Een voordeel omdat over 2024 zijn in totaal meer onderhoudskosten in rekening gebracht voor het herstel van het openbaar gebied. | 134 |
Een voordeel op de dekking van de Uitgaven gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid vanuit de provincie en de deelnemende gemeentes wordt niet begroot maar worden hier verantwoord. Zie ook lasten. | 214 |
De vergoeding op inzameling uit openbare prullenbakken komt uit op € 102.000. Hier staat geen begroot bedrag tegenover. De vergoeding valt € 20.000 hoger uit als vorig jaar. | 102 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 17 |
taakveld 2.2 Parkeren | |
Een voordeel omdat in 2024 zijn er meer vergunningen verleent door de gemeente als ondernemersrol. Over 2024 en voorgaande jaren zal een analyse worden gemaakt. Op basis daarvan zal de begroting 2025 in Berap-I 2025 eventueel aangepast worden. | 80 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 77 |
taakveld 2.5 Openbaar vervoer | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 27 |
taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -37 |
taakveld 7.5 Begraafplaatsen | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 60 |
Reservemutaties | |
taakveld 2.1 Verkeer en vervoer | |
Storting van het budget voor integraal uitvoeringsplan Bereikbaarheid Emmen Centrum | -250 |
Storting volume bereikbaarheid Emmen Centrum | -500 |
Tijdens het vaststellen van de Berap-I 2024 is besloten dat een deel van de resultaatbestemmingsvoorstellen ten laste gaan van de algemene reserve en ten gunste komen van de bestemmingsreserve 'openbare ruimte' | -3.706 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -23 |
taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -23 |
