Bijlage B Financiële analyses

Financiële verschillenanalyse per programma

(bedragen x € 1.000)

Primitieve Begroting

Begroting

Rekening

Verschil

Lasten

-180.047

-198.990

-197.272

-1.718

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-18.465

-20.650

-20.705

54

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

-12.742

-14.133

-13.914

-218

6.4 WSW en beschutwerk

-26.543

-29.726

-29.227

-500

6.5 Arbeidsparticipatie

-14.282

-17.602

-17.559

-43

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-10.227

-11.557

-11.264

-293

6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)

-20.781

-21.206

-21.198

-8

6.71B Begeleiding (WMO)

-6.089

-6.580

-6.549

-31

6.71C Dagbesteding (WMO)

-2.140

-2.180

-2.192

12

6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)

-1.283

-1.348

-642

-706

6.72A Jeugdhulp begeleiding

-12.414

-10.324

-12.267

1.943

6.72B Jeugdhulp behandeling

-4.467

-9.452

-9.961

510

6.72C Jeugdhulp dagbesteding

-1.177

-1.244

-1.434

189

6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig

-492

-1.055

-1.126

71

6.73A Pleegzorg

-3.364

-3.028

-2.816

-211

6.73B Gezinsgericht

-4.885

-3.264

-2.877

-387

6.73C Jeugdhulp met verblijf overig

-155

-196

-206

11

6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

-7.396

-8.196

-7.744

-452

6.74B Jeugdhulp crisis-LTA-GGZ verblijf

-3.087

-3.407

-3.489

82

6.74C Gesloten plaatsing

-535

-457

-554

96

6.81A Beschermd wonen (WMO)

-11.251

-9.477

-9.634

157

6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

-7.588

-8.765

-8.844

80

6.82A Jeugdbescherming

-2.689

-2.906

-2.886

-20

6.82B Jeugdreclasering

-395

-612

-626

14

7.1 Volksgezondheid

-7.598

-11.623

-9.556

-2.067

Baten

15.933

32.654

31.917

737

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

11.736

24.340

24.540

-200

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

511

511

323

188

6.5 Arbeidsparticipatie

725

1.544

1.519

25

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

471

419

591

-172

6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)

172

116

115

1

6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)

252

138

140

-2

6.72A Jeugdhulp begeleiding

0

0

2

-2

6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig

0

0

298

-298

6.73A Pleegzorg

0

0

-1

1

6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

0

0

0

0

6.81A Beschermd wonen (WMO)

392

389

389

0

6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

0

0

682

-682

7.1 Volksgezondheid

1.674

5.196

3.320

1.877

Saldo van baten en lasten

-164.114

-166.336

-165.355

-981

Stortingen in reserves

-21

-13.536

-14.078

543

Onttrekkingen aan reserves

189

27.947

30.554

-2.607

Mutaties reserves

168

14.411

16.475

-2.064

Totaal Sociaal Domein

-163.946

-151.925

-148.879

-3.045

Hieronder worden voor programma 9 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht.

bedragen x € 1.000    
+ = voordeel  
- = nadeel

Verschillenanalyse

Lasten

taakveld 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie

Vanuit de bijzondere bijstand is er minder uitgegeven aan Kinderopvang, omdat de doelgroep die hiervan gebruik kan maken kleiner geworden is door verhoging van het minimumloon. Het bestedingsniveau is vergelijkbaar met 2023, maar de verwachte groei is uitgebleven.

114

Uitgaven voor de opvang Oekraïne, voornamelijk voor beveiliging, huur en schoonmaak. Ook in 2024 werden nog steeds vluchtelingen vanuit Oekraïne opgevangen. Er is dekking vanuit landelijk verkregen budget.

129

Uitgaven voor de transitie van de Weerdingerstraat tot opvanglocatie. Deze transitie heeft voornamelijk plaatsgevonden in 2023, maar een deel van de verbouwing vond nog in 2024 plaats. De volledige inkomsten van het Rijk zijn geboekt op het grootboek van Oekraïne.

-439

Gelden welke vanuit de provincie over voorgaande jaren (2021 - 2023) ontvangen zijn met betrekking tot laaggeletterdheid. Deze gelden kennen geen terugbetalingskarakter.

71

Diverse kleine verschillen per saldo

71

taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen  

Hogere inhuur team BOS, met name op de groep voor Orde en Veiligheid, valt weg tegen de landelijke dekking die we hiervoor hebben ontvangen (zie ook baten).

-126

Aangevraagde 'Integrated Care middelen' zijn niet gegund via de Regio Deal. Doordat er geen inkomsten zijn geweest zijn er ook geen kosten gemaakt.

450

Diverse kleine verschillen per saldo

-106

taakveld 6.4 WSW en beschutwerk

Voordeel op verwachte afrekening jaarrekeningresultaat 2024 EMCO Groep. De prognose van EMCO komt uit op € 1.147.000 voordeel ten opzichte van de begroting op basis van het aandeel van Emmen. Bij Berap-II 2024 was reeds rekening gehouden met een voordeel van ruim € 700.000, het verwachte voordeel valt alsnog € 429.000 hoger uit. De voordelen komen onder andere tot stand als gevolg van aanzienlijk hogere rijksbijdragen en een beter bedrijfsresultaat.

429

Diverse kleine verschillen per saldo

71

taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie

Diverse kleine verschillen per saldo

43

taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Overschot doordat de groei in aantallen voorzieningen Medipoint begint af te vlakken (125 artikelen minder dan 2023) Dit komt doordat er betere afspraken zijn gemaakt met Medipoint en SDT over het toewijzen van complexe en maatwerkartikelen ten opzicht van enkelvoudige hulpmiddelen en er meer hulpmiddelen worden herverstrekt.

251

Diverse kleine verschillen per saldo

42

taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)

Diverse kleine verschillen per saldo

8

taakveld 6.71B Begeleiding (WMO)

Diverse kleine verschillen per saldo

31

taakveld 6.71C Dagbesteding (WMO)

Diverse kleine verschillen per saldo

-12

taakveld 6.71D Overige maatwerkarrangmenten (WMO)

Minder kosten op de loonsom beleid Wmo doordat we kosten konden doorbelasten naar de SiSa-regelingen Brede SPUK en IZA. Overschot op dit taakveld dient ter dekking van de extra kosten inhuur Beschermd Wonen op taakveld 6.81A.

171

De diverse beleidsbudgetten voor maatschappelijke initiatieven (€ 71.000), doorbraakfonds (€ 80.000) en innovatiebudget (€ 71.000) zijn in 2024 ontwikkeld en in gebruik genomen en zullen naar verwachting in 2025 meer benut worden. Om dit te stimuleren zullen ook subsidieregelingen opgesteld worden. Het budget vergrijzing (€ 140.000) krijgt voor een deel een resultaatbestemming (zie afwijking hieronder). Het mantelzorgcompliment wordt minder vaak aangevraagd dan het budget dat hiervoor beschikbaar is (€ 150.000).

412

Bij de afrekening van de gebiedsbudgetten SOBG (na afloop van het jaar 2024) is gebleken dat de aantallen beschikkingen hoger waren dan vooraf berekend. De extra kosten voor deze afrekening worden uit het overschot op de beleidsbudgetten Wmo gehaald en middels resultaatbestemming betrokken bij Berap-I 2025.

100

Diverse kleine verschillen per saldo

23

taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO)

Voor het aanbestedingsproject Beschermd Wonen hebben we extra personeel ingehuurd. Dit nadeel valt weg tegen het voordeel op de loonsom op taakveld 6.71d.

-157

taakveld 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

De gemiddelde loon- en prijsstijgingen van 8,8% van de organisaties, die de maatschappelijke en vrouwenopvang verzorgen, ligt hoger dan de indexaties die zijn opgenomen in onze begroting. Hierin was rekening gehouden met 6,35%. Tevens zit in dit nadeel nog een correctie van de loon- en prijsstijgingen van 2023

-80

taakveld 6.82A Jeugdbescherming

Diverse kleine verschillen per saldo

20

taakveld 6.82B Jeugdreclassering

Diverse kleine verschillen per saldo

-14

taakveld 7.1 Volksgezondheid

De kosten voor het aanvalsplan Gezond Leven zijn in verband met extra middelen binnen de SiSa-regeling Brede SPUK 2024 daar terecht gekomen. Dit levert een voordeel op binnen het taakveld Volksgezondheid.

210

De kosten voor de SiSa-regeling IZA SPUK vallen weg tegen de ontvangen middelen voor deze regeling. De niet gebruikte middelen moeten terugbetaald worden. Per saldo is deze regeling daarom nul.

2.047

Diverse kleine verschillen per saldo

-190

taakvelden Jeugd#

Algemeen beeld Jeugdhulp
Gemiddelde tariefstijging van 14% (autonome ontwikkeling: Ten tijden van Berap-II 2024 was reeds rekening gehouden met een gemiddelde tariefstijging van 8%.
Onderzoek wet woonplaatsbeginsel en soort zorg: Door de actieve beoordeling jeugdigen op basis van woonplaatsbeginsel en soort zorg is er circa € 1 miljoen aan kosten terugontvangen van gemeenten en zorgkantoor over de jaren 2022 t/m 2023.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering: Bij Berap-I 2024 was reeds de tariefstijging van 30% meegenomen van de Jeugdbescherming en jeugdreclassering na invoering van het landelijk tarief per 1 januari 2024. Het aantal jeugdigen is nagenoeg gelijk gebleven aan het jaar 2023, waardoor de afwijking met begroting zeer gering is.

taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding

Het aantal jeugdigen in PGB is nagenoeg gelijk gebleven, wel zien we een daling in besteding van het budget. Het uitputtingspercentage is gedaald met 5% (€ 60.000 voordeel). Daarnaast hebben we in 2024 voor de afrekening van het jaar 2023 een bedrag van € 40.000 terugontvangen van SVB.

103

Voor de uitvoering van de hervormingsagenda jeugd zijn middelen beschikbaar via de Algemene uitkering. Bij Berap-II 2024 is gemeld dat een deel van het beschikbare budget voor de hervormingsagenda met een omvang van € 900.000 niet tot besteding komt in 2024. De beschikbare middelen zijn in de reserve Hervormingsagenda terecht gekomen.

-900

Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd#

-1.147

taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling

Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd#

-510

taakveld 6.72C Jeugdhulp dagbesteding

Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd#

-189

taakveld 6.72 D Jeugdhulp zonder verblijf overig

Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd#

-71

taakveld 6.73A Pleegzorg

Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd#

211

taakveld 6.73B Gezinsgericht

Saldo Jeugdhulp, zie verklaringen onder taakveld Jeugd#

387

taakveld 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig

Saldo Jeugdhulp, zie verklaringen onder taakveld Jeugd#

-11

taakveld 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

Saldo Jeugdhulp, zie verklaringen onder taakvelden Jeugd#

452

taakveld 6.74B Jeugdhulp crisis LTA-GGZ verblijf

Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd#

-82

taakveld 6.74C Gesloten plaatsing

Saldo Jeugdhulp, zie ook verklaringen onder taakvelden Jeugd#

96

Baten

taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie  

Rijksmiddelen ontvangen ten behoeve van de opvang van Oekraïners. Deze werden geschat op € 23,7 miljoen. In werkelijkheid waren deze inkomsten iets hoger.

177

Diverse kleine verschillen per saldo

23

taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen  

Detacheringsinkomsten worden gebruikt om inhuur bij team BOS te dekken op taakvelden 1.2 en 6.2. De inkomsten worden vooral verkregen voor de groep voor Orde en Veiligheid.

218

Aangevraagde 'Integrated Care middelen' zijn niet gegund via de Regio Deal. Doordat er geen inkomsten zijn geweest zijn er ook geen kosten gemaakt.

-450

Diverse kleine verschillen per saldo

44

taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie

Diverse kleine verschillen per saldo

-25

taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Terugkoop  Medipoint. Ingenomen hulpmiddelen worden opgeslagen in het depot. wanneer deze binnen 6 maanden niet opnieuw uitgegeven worden dient Medipoint deze terug te kopen.

151

Diverse kleine verschillen per saldo

11

taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO)

Diverse kleine verschillen per saldo

-1

taakveld 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)

Diverse kleine verschillen per saldo

2

taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO)

Diverse kleine verschillen per saldo

0

taakveld 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

De indexatiekosten voor de DUVO-MO worden niet toegevoegd aan de jaarlijkse Rijksbijdrage, maar worden toegevoegd aan het accres van iedere gemeente. Omdat Emmen centrumgemeente is voor de regio, hebben we de indexatiekosten voor de Vrouwenopvang bij elke Drentse gemeente opgevraagd. Dit genereert extra inkomsten.

431

Hogere inkomsten door gedeeltelijk teruggevorderde subsidies Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) en Wender uit 2023

211

Diverse verschillen per saldo

40

taakveld 7.1 volksgezondheid

De kosten voor de SiSa-regeling IZA SPUK vallen weg tegen de ontvangen middelen voor deze regeling. De niet gebruikte middelen moeten terugbetaald worden. Per saldo is deze regeling daarom nul.

-2.047

Diverse kleine verschillen per saldo

170

taakvelden Jeugd

taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding

Diverse kleine verschillen per saldo

2

taakveld 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig

Effect invoering woonplaatsbeginsel. Dit betreft de kosten voor een AZC-kind die eerst door ons betaald zijn. Echter bleek dat het AZC-kind een WLZ indicatie had waardoor wij het geld terug hebben ontvangen van de zorgverzekeraar.

298

taakveld 6.73A Pleegzorg

Diverse kleine verschillen per saldo

-1

taakveld 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

Diverse kleine verschillen per saldo

0

Reservemutaties  

taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Bij het opstellen van de kadernota 2025 is besloten dat de reserve Calamiteitenfonds niet meer dan € 7,0 miljoen mag bedragen. Het merendeel is gestort ten gunste van de Algemene Reserve

2.580

taakveld 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

Storting in de reserve door terugvorderingen op verstrekte subsidies 2023 en inkomsten vanuit andere gemeentes door nacalculatie op indexeringen vanuit het gemeente accres.

-547

Diverse kleine verschillen per saldo

31

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2025 11:38:29 met de export van 10/24/2025 11:30:29