(bedragen x € 1.000) | Primitieve Begroting | Begroting | Rekening | Verschil |
|---|---|---|---|---|
Lasten | -180.047 | -198.990 | -197.272 | -1.718 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -18.465 | -20.650 | -20.705 | 54 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -12.742 | -14.133 | -13.914 | -218 |
6.4 WSW en beschutwerk | -26.543 | -29.726 | -29.227 | -500 |
6.5 Arbeidsparticipatie | -14.282 | -17.602 | -17.559 | -43 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -10.227 | -11.557 | -11.264 | -293 |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | -20.781 | -21.206 | -21.198 | -8 |
6.71B Begeleiding (WMO) | -6.089 | -6.580 | -6.549 | -31 |
6.71C Dagbesteding (WMO) | -2.140 | -2.180 | -2.192 | 12 |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | -1.283 | -1.348 | -642 | -706 |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | -12.414 | -10.324 | -12.267 | 1.943 |
6.72B Jeugdhulp behandeling | -4.467 | -9.452 | -9.961 | 510 |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | -1.177 | -1.244 | -1.434 | 189 |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | -492 | -1.055 | -1.126 | 71 |
6.73A Pleegzorg | -3.364 | -3.028 | -2.816 | -211 |
6.73B Gezinsgericht | -4.885 | -3.264 | -2.877 | -387 |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | -155 | -196 | -206 | 11 |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -7.396 | -8.196 | -7.744 | -452 |
6.74B Jeugdhulp crisis-LTA-GGZ verblijf | -3.087 | -3.407 | -3.489 | 82 |
6.74C Gesloten plaatsing | -535 | -457 | -554 | 96 |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | -11.251 | -9.477 | -9.634 | 157 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -7.588 | -8.765 | -8.844 | 80 |
6.82A Jeugdbescherming | -2.689 | -2.906 | -2.886 | -20 |
6.82B Jeugdreclasering | -395 | -612 | -626 | 14 |
7.1 Volksgezondheid | -7.598 | -11.623 | -9.556 | -2.067 |
Baten | 15.933 | 32.654 | 31.917 | 737 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 11.736 | 24.340 | 24.540 | -200 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 511 | 511 | 323 | 188 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 725 | 1.544 | 1.519 | 25 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 471 | 419 | 591 | -172 |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 172 | 116 | 115 | 1 |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 252 | 138 | 140 | -2 |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | 0 | 0 | 2 | -2 |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 0 | 0 | 298 | -298 |
6.73A Pleegzorg | 0 | 0 | -1 | 1 |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 392 | 389 | 389 | 0 |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 0 | 682 | -682 |
7.1 Volksgezondheid | 1.674 | 5.196 | 3.320 | 1.877 |
Saldo van baten en lasten | -164.114 | -166.336 | -165.355 | -981 |
Stortingen in reserves | -21 | -13.536 | -14.078 | 543 |
Onttrekkingen aan reserves | 189 | 27.947 | 30.554 | -2.607 |
Mutaties reserves | 168 | 14.411 | 16.475 | -2.064 |
Totaal Sociaal Domein | -163.946 | -151.925 | -148.879 | -3.045 |
Hieronder worden voor programma 9 gedetailleerd de verschillen met een omvang groter dan € 70.000 toegelicht.
bedragen x € 1.000
+ = voordeel
- = nadeel
Verschillenanalyse | |
Lasten | |
taakveld 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie | |
Vanuit de bijzondere bijstand is er minder uitgegeven aan Kinderopvang, omdat de doelgroep die hiervan gebruik kan maken kleiner geworden is door verhoging van het minimumloon. Het bestedingsniveau is vergelijkbaar met 2023, maar de verwachte groei is uitgebleven. | 114 |
|---|---|
Uitgaven voor de opvang Oekraïne, voornamelijk voor beveiliging, huur en schoonmaak. Ook in 2024 werden nog steeds vluchtelingen vanuit Oekraïne opgevangen. Er is dekking vanuit landelijk verkregen budget. | 129 |
Uitgaven voor de transitie van de Weerdingerstraat tot opvanglocatie. Deze transitie heeft voornamelijk plaatsgevonden in 2023, maar een deel van de verbouwing vond nog in 2024 plaats. De volledige inkomsten van het Rijk zijn geboekt op het grootboek van Oekraïne. | -439 |
Gelden welke vanuit de provincie over voorgaande jaren (2021 - 2023) ontvangen zijn met betrekking tot laaggeletterdheid. Deze gelden kennen geen terugbetalingskarakter. | 71 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 71 |
taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | |
Hogere inhuur team BOS, met name op de groep voor Orde en Veiligheid, valt weg tegen de landelijke dekking die we hiervoor hebben ontvangen (zie ook baten). | -126 |
Aangevraagde 'Integrated Care middelen' zijn niet gegund via de Regio Deal. Doordat er geen inkomsten zijn geweest zijn er ook geen kosten gemaakt. | 450 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -106 |
taakveld 6.4 WSW en beschutwerk | |
Voordeel op verwachte afrekening jaarrekeningresultaat 2024 EMCO Groep. De prognose van EMCO komt uit op € 1.147.000 voordeel ten opzichte van de begroting op basis van het aandeel van Emmen. Bij Berap-II 2024 was reeds rekening gehouden met een voordeel van ruim € 700.000, het verwachte voordeel valt alsnog € 429.000 hoger uit. De voordelen komen onder andere tot stand als gevolg van aanzienlijk hogere rijksbijdragen en een beter bedrijfsresultaat. | 429 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 71 |
taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 43 |
taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |
Overschot doordat de groei in aantallen voorzieningen Medipoint begint af te vlakken (125 artikelen minder dan 2023) Dit komt doordat er betere afspraken zijn gemaakt met Medipoint en SDT over het toewijzen van complexe en maatwerkartikelen ten opzicht van enkelvoudige hulpmiddelen en er meer hulpmiddelen worden herverstrekt. | 251 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 42 |
taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 8 |
taakveld 6.71B Begeleiding (WMO) | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 31 |
taakveld 6.71C Dagbesteding (WMO) | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -12 |
taakveld 6.71D Overige maatwerkarrangmenten (WMO) | |
Minder kosten op de loonsom beleid Wmo doordat we kosten konden doorbelasten naar de SiSa-regelingen Brede SPUK en IZA. Overschot op dit taakveld dient ter dekking van de extra kosten inhuur Beschermd Wonen op taakveld 6.81A. | 171 |
De diverse beleidsbudgetten voor maatschappelijke initiatieven (€ 71.000), doorbraakfonds (€ 80.000) en innovatiebudget (€ 71.000) zijn in 2024 ontwikkeld en in gebruik genomen en zullen naar verwachting in 2025 meer benut worden. Om dit te stimuleren zullen ook subsidieregelingen opgesteld worden. Het budget vergrijzing (€ 140.000) krijgt voor een deel een resultaatbestemming (zie afwijking hieronder). Het mantelzorgcompliment wordt minder vaak aangevraagd dan het budget dat hiervoor beschikbaar is (€ 150.000). | 412 |
Bij de afrekening van de gebiedsbudgetten SOBG (na afloop van het jaar 2024) is gebleken dat de aantallen beschikkingen hoger waren dan vooraf berekend. De extra kosten voor deze afrekening worden uit het overschot op de beleidsbudgetten Wmo gehaald en middels resultaatbestemming betrokken bij Berap-I 2025. | 100 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 23 |
taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO) | |
Voor het aanbestedingsproject Beschermd Wonen hebben we extra personeel ingehuurd. Dit nadeel valt weg tegen het voordeel op de loonsom op taakveld 6.71d. | -157 |
taakveld 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | |
De gemiddelde loon- en prijsstijgingen van 8,8% van de organisaties, die de maatschappelijke en vrouwenopvang verzorgen, ligt hoger dan de indexaties die zijn opgenomen in onze begroting. Hierin was rekening gehouden met 6,35%. Tevens zit in dit nadeel nog een correctie van de loon- en prijsstijgingen van 2023 | -80 |
taakveld 6.82A Jeugdbescherming | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 20 |
taakveld 6.82B Jeugdreclassering | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -14 |
taakveld 7.1 Volksgezondheid | |
De kosten voor het aanvalsplan Gezond Leven zijn in verband met extra middelen binnen de SiSa-regeling Brede SPUK 2024 daar terecht gekomen. Dit levert een voordeel op binnen het taakveld Volksgezondheid. | 210 |
De kosten voor de SiSa-regeling IZA SPUK vallen weg tegen de ontvangen middelen voor deze regeling. De niet gebruikte middelen moeten terugbetaald worden. Per saldo is deze regeling daarom nul. | 2.047 |
Diverse kleine verschillen per saldo | -190 |
taakvelden Jeugd# Algemeen beeld Jeugdhulp | |
taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding | |
Het aantal jeugdigen in PGB is nagenoeg gelijk gebleven, wel zien we een daling in besteding van het budget. Het uitputtingspercentage is gedaald met 5% (€ 60.000 voordeel). Daarnaast hebben we in 2024 voor de afrekening van het jaar 2023 een bedrag van € 40.000 terugontvangen van SVB. | 103 |
Voor de uitvoering van de hervormingsagenda jeugd zijn middelen beschikbaar via de Algemene uitkering. Bij Berap-II 2024 is gemeld dat een deel van het beschikbare budget voor de hervormingsagenda met een omvang van € 900.000 niet tot besteding komt in 2024. De beschikbare middelen zijn in de reserve Hervormingsagenda terecht gekomen. | -900 |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd# | -1.147 |
taakveld 6.72B Jeugdhulp behandeling | |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd# | -510 |
taakveld 6.72C Jeugdhulp dagbesteding | |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd# | -189 |
taakveld 6.72 D Jeugdhulp zonder verblijf overig | |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd# | -71 |
taakveld 6.73A Pleegzorg | |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd# | 211 |
taakveld 6.73B Gezinsgericht | |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaringen onder taakveld Jeugd# | 387 |
taakveld 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaringen onder taakveld Jeugd# | -11 |
taakveld 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaringen onder taakvelden Jeugd# | 452 |
taakveld 6.74B Jeugdhulp crisis LTA-GGZ verblijf | |
Saldo Jeugdhulp, zie verklaring onder taakvelden Jeugd# | -82 |
taakveld 6.74C Gesloten plaatsing | |
Saldo Jeugdhulp, zie ook verklaringen onder taakvelden Jeugd# | 96 |
Baten | |
taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | |
Rijksmiddelen ontvangen ten behoeve van de opvang van Oekraïners. Deze werden geschat op € 23,7 miljoen. In werkelijkheid waren deze inkomsten iets hoger. | 177 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 23 |
taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | |
Detacheringsinkomsten worden gebruikt om inhuur bij team BOS te dekken op taakvelden 1.2 en 6.2. De inkomsten worden vooral verkregen voor de groep voor Orde en Veiligheid. | 218 |
Aangevraagde 'Integrated Care middelen' zijn niet gegund via de Regio Deal. Doordat er geen inkomsten zijn geweest zijn er ook geen kosten gemaakt. | -450 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 44 |
taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -25 |
taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | |
Terugkoop Medipoint. Ingenomen hulpmiddelen worden opgeslagen in het depot. wanneer deze binnen 6 maanden niet opnieuw uitgegeven worden dient Medipoint deze terug te kopen. | 151 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 11 |
taakveld 6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -1 |
taakveld 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 2 |
taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO) | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 0 |
taakveld 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | |
De indexatiekosten voor de DUVO-MO worden niet toegevoegd aan de jaarlijkse Rijksbijdrage, maar worden toegevoegd aan het accres van iedere gemeente. Omdat Emmen centrumgemeente is voor de regio, hebben we de indexatiekosten voor de Vrouwenopvang bij elke Drentse gemeente opgevraagd. Dit genereert extra inkomsten. | 431 |
Hogere inkomsten door gedeeltelijk teruggevorderde subsidies Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) en Wender uit 2023 | 211 |
Diverse verschillen per saldo | 40 |
taakveld 7.1 volksgezondheid | |
De kosten voor de SiSa-regeling IZA SPUK vallen weg tegen de ontvangen middelen voor deze regeling. De niet gebruikte middelen moeten terugbetaald worden. Per saldo is deze regeling daarom nul. | -2.047 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 170 |
taakvelden Jeugd | |
taakveld 6.72A Jeugdhulp begeleiding | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 2 |
taakveld 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | |
Effect invoering woonplaatsbeginsel. Dit betreft de kosten voor een AZC-kind die eerst door ons betaald zijn. Echter bleek dat het AZC-kind een WLZ indicatie had waardoor wij het geld terug hebben ontvangen van de zorgverzekeraar. | 298 |
taakveld 6.73A Pleegzorg | |
Diverse kleine verschillen per saldo | -1 |
taakveld 6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | |
Diverse kleine verschillen per saldo | 0 |
Reservemutaties | |
taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | |
Bij het opstellen van de kadernota 2025 is besloten dat de reserve Calamiteitenfonds niet meer dan € 7,0 miljoen mag bedragen. Het merendeel is gestort ten gunste van de Algemene Reserve | 2.580 |
taakveld 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | |
Storting in de reserve door terugvorderingen op verstrekte subsidies 2023 en inkomsten vanuit andere gemeentes door nacalculatie op indexeringen vanuit het gemeente accres. | -547 |
Diverse kleine verschillen per saldo | 31 |
